Gå til sidens hovedinnhold

Det blir ikke mer asfalt og flere togavganger i Oppland med Senterpartiet

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Senterpartiets tomme løfter er ikke annet enn valgflesk med monopolpenger. Der Høyre effektiviserer, vil Senterpartiet reversere.

Torsdag 26. november presenterte Senterpartiet sitt alternative Statsbudsjett for 2021. Det hjelper ikke med store ord om mer asfalt og jernbane, når de ikke leverer på løftene sine i det alternativet budsjettet. Sp har stemt mot alle reformer i samferdselssektoren, men salderer sine budsjetter med gevinsten. Det er ikke realistisk. De bygger infrastruktur med monopolpenger. Regjeringen tror på nye og innovative løsninger. Derfor bygger vi vei og jernbane i stort tempo!

Norge er helt avhengig av god infrastruktur for å knytte landet sammen, øke verdiskapningen og skape arbeidsplasser. Dette spesielt i distriktene hvor store deler av verdiskapningen skjer. Både varer og mennesker skal komme trygt og raskt frem.

Det er ingen tvil om at denne regjeringen bygger vei. Vi har nær doblet samferdselsbudsjettet, og vi har innført reformer som gjør at vi får mer vei og jernbane for hver krone. Nye Veier AS bygger moderne og trafikksikre veier i stort tempo. Dette får vi til gjennom nytenkning, innovasjon og sunn konkurranse. Nye Veier har spart fellesskapet for 59 milliarder kroner. Det er skuffende at Senterpartiet ikke støttet etableringen og kutter i midlene til selskapet i sitt budsjett for 2021. Skal vi fortsette samferdselsløftet vi har begynt på, trenger vi Erna Solberg som statsminister.

For regjeringspartiene er det viktigste at tilbudet til kundene blir bedre med flere avganger og flere tog. Det viktigste for Senterpartiet er å bevare statsmonopolet og gamle strukturer. Senterpartiet og resten av venstresiden vil reversere jernbanereformen. Reformen har ført til at staten har spart 12 milliarder kroner på de tre trafikkpakkene som er gjennomført så langt. Staten eier fremdeles skinnene og infrastrukturen, men selskapene konkurrerer om å gi det beste tilbudet på de ulike strekningene. Reversering av jernbanereformen vil føre til at milliardene forsvinner ut i ingenting, kun fordi Senterpartiet vil at logoen til VY skal stå på alle togene. Tror Senterpartiet at det blir mer eller mindre jernbane av å reversere effektiviseringstiltak på 12 milliarder?

Politikere forvalter fellesskapets bidrag til velferdssamfunnet over skatteseddelen. Hvis venstresiden reverserer Nye Veier og Jernbanereformen svikter politikerne i sitt forvaltningsansvar. Senterpartiets alternative budsjett er ikke mer enn valgflesk og monopolpenger når de finansierer sine satsinger ved å bruke gevinsten fra reformer de er imot. Det vil verken bli mer asfalt eller jernbane når Senterpartiets hovedprosjekt er å reversere i stedet for å reformere.

Kommentarer til denne saken