oa mener
Da papiravisen gikk i trykken, var det fortsatt uvisst hvem som fikk stor, liten eller overraskende oppslutning i kommune og fylkestingsvalget. Dette kan man imidlertid følge minutt for minutt på oa.no.
For slik er det, også politikk lever i dag på digitale flater. Og det å nå opp i kampen om personlig oppmerksomhet er et eget fag i en global konkurranse. Ikke alle partiapparater har innsett dette.
De store sosiale plattformene handler om å tjene penger på å selge reklameplass i folks personlige nyhetsstrøm. Det er selve forretningsideen. Hvem som helst kan kjøpe seg synlighet i strømmen til så mange man har råd til å betale for. Men hvor mange husker egentlig annonsene de skrollet gjennom sist?
Derfor er både innhold, presentasjon og timing viktig. Om man klarer lage en post som folk begynner å «like», trår algoritmene selv til og plasserer innlegget i andres nyhetsfeed fordi tallene sier dem at dette er noe mange vil lese. Da får man organisk spredning, altså at innlegget spres av seg selv.
Det hjelper også i lokalpolitikken, der det realpolitisk er stor enighet mellom partiene, ut over grunnleggende ideologi og ordvalg i programmene. Som velger er det ikke lett å se forskjellene, selv om man prøver. Derfor er det viktig å stå tydelig fram i valgkampen.
Kampanje har kåret Høyre til årets valgkampvinner. Lokalt har partiets fylkesordførerkandidat Hanne A. Velure skjønt de digitale mekanismene. Hun dominerte emneknaggen Fredvikafestivalen på Snapchat, og leverte personlige innlegg og poster om så vel festivalen som Sommerslagere mens publikum fortsatt snakket om dem. Med bilder av seg selv til stede.
Mens mange av Aps fylkeskandidater de siste ukene har sendt mer generelle leserinnlegg, illustrert med samlebåndsproduserte illustrasjoner av forfatterne avbildet foran nøyaktig samme bakgrunn med sin fylkesordførerkandidat.
Noen av partiene har mediestrategier liggende på nett, også partier som i 2023 ikke har søkbare kommuneprogrammer. Flere av dem har åpenbart lite oppdatert innsikt i hvordan både tradisjonelle og sosiale medier fungerer. Det gir de som har det, store fordeler.
Hvordan nå ut med nyheter og poster handler ikke om rettferdighet. Det handler om å forstå samtid og nye medievaner. I dag vinner man ikke kampen om oppmerksomhet på stands.