Mer til vitensentrene

Arkivfoto: Vitensenteret i Gjøvik

Arkivfoto: Vitensenteret i Gjøvik

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Skal realfagssatsingen lykkes må vitensentrene få den nødvendige finansieringen. Norge står overfor store omstillinger. Grønt skifte, innovasjon, digitalisering, ingeniører og teknologer er noen av stikkordene. For å håndtere disse endringene trenger vi solid kompetanse innen matematikk, naturfag og teknologi. Samtlige partier på Stortinget ønsker å satse sterkere på realfag og signaliserer at de regionale vitensentrene er sentrale i dette. Da er det avgjørende at myndighetene gir vitensentrene nok finansiell støtte.

I skjæringspunktet mellom kunst, teknologi og naturvitenskap arbeider Vitensenteret Innlandet for å dyrke frem kreativitet, skaperglede og nytenkning hos barn og unge. Vitensentrene kan skape økt kunnskap om, økt selvtillit i og større nysgjerrighet for realfag. Vi ser klare tegn på økt læringsvilje fra elever etter et besøk på et vitensenter. Også det store flertallet av lærere sier at et slikt besøk inspirerte dem faglig.

Med økt statsstøtte kan vitensentrene blant annet gi et fremtidsrettet realfagstilbud til enda flere barnehagebarn og skoleelever. Sentrene kan etablere ytterligere verksteder og nye teknologitilbud for ingeniør- og teknologistudenter. Enda flere skole- og barnehagelærere kan få opplæring i teknologi og programmering. Og det kan skapes praksisarenaer for enda flere lærerstudenter i sine utdanningsløp. Vi mener det må være et mål at alle elever i landet, fra barnehage til videregående skole, skal få tilbud om jevnlige besøk på eller av et vitensenter i sin region.

Etter at det i de siste ti årene har blitt investert over en milliard kroner i bygg og utstyr på vitensentrene, er det på tide at vi får maksimalt igjen fra denne investeringen. Men den samlede statsstøtten til vitensentrene er på knappe 54 millioner. Med tanke på resultatene sentrene alt nå kan vise til, og hvor mye politikerne snakker om å satse på realfag, er dette både uforståelig og veldig skuffende.

Norge har få gründere og ingeniører, og vi skårer dårlig på både PISA-tester og innovasjon. Skal vi snu denne trenden, løse realfagsutfordringen og gjøre landet vårt i stand til å møte fremtiden, spiller vitensentrene en avgjørende rolle. Da må de folkevalgte i Oppland trå til med økt støtte til pedagoger og transport slik at vitensentrene blir tilgjengelige for enda flere!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags