Konflikten på Vitensenteret

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Undertegnede er rimelig forundret over det som til nå har kommet fram i pressen. Med mindre det er saker som allmuen ikke kjenner til, må jeg si at dette må være et skoleeksempel på hvordan ansatte ikke skal behandles.

De ansatte på Vitensentret har i flere år nå vært svært misfornøyd med daglig leders holdninger til sine ansatte. Når vedkommende ikke er villig til å forandre atferd, ser de ansatte ingen annen løsning enn å informere styret i bedriften og med det be om hjelp.

Styrelederen har ingen sympati med de ansatte og lar humla suse i god gammeldags leder ånd. Stikke hue i sanden og håper at det går over av seg selv. Og det gjør det jo ikke i de fleste tilfeller. Selv om gode medarbeidere sier opp foretar de seg ingenting. Lederen er jo sååå flink så hun kan jo ikke gjøre noen feil.

Situasjonen eskalerer etter hvert og ender opp med kollektive oppsigelser og store presseoppslag. Eierne av Vitensentret avholde generalforsamling, som ender opp i en unison støtte til styrets inkompetente behandling av konflikten.

Det som sjokkerer meg som fagforeningsmann er Jan Torkehagen sin kommentar i OA 8/6.17. Sitat fra OA. «OA spør: Vil du foreta deg noe for å høre pedagogenes side av saken. Jan svarer: nei det vil jeg ikke. Eiere går ikke inn på den måten. Vi har fått de svarene vi ønsket, og har nå overlatt alt til styret. Det er jo slik at en bedriftsledelse kan ta avgjørelser som ikke alle ansatte liker. Det er jo pedagogene som selv har sagt opp. Da blir det opp til dem hva de gjør videre»

Er ikke dette noe middelaldersk Jan. Selvfølgelig skal du snakke med dem som har slitt med denne lederen i flere år. Jeg trodde at det var obligatorisk at begge parter fikk fram sitt syn, men nei da her er det kun leder og styreleder som skal få si sitt. Av egen erfaring har jeg sett at bedriftsledere ikke rapporterer alt til sitt styre. Derfor har jeg måttet ta og orientere styret at virkeligheten er noe annerledes sett fra vår side.

Hva var det dere ønsket? Solskinnshistorier om hvor flinke lederne er? Hvorfor har du tiltro til et styre som ikke har gjort noe for å få en løsning på problemene? Jeg har merket meg at flere og flere ledere begynner å bruke svært gammeldagse formuleringer vedrørende misfornøyde medarbeidere. En mye brukt sjargong som har bredd seg i ledersjiktet er at « er du misfornøyd, så er det frivillig å jobbe her». Med andre ord si opp eller hold kjeft. Det er vel ikke slik vi mener at bedriftsdemokratiet skal fungere, Jan?

Jeg gir min fulle støtte til dem som har arbeidet for at bedriftsdemokratiet skal fylle den funksjonen arbeidsfolk har jobbet for i alle år. Vi vil bli hørt. Vi vil ha innflytelse over vår egen verdiskapning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken