Fylkesveg 186, Fagerlund - Hugulia for n'te gang

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerTil Oppland Fylkeskommune og Nordre Land kommune:

Denne vegen, som var lovet utbedret sommeren 2017, er blitt verre og verre. Folk som kjører her første gang, får sjokk! Det er intet mindre enn ekstremt, fra ca 500 m sør for Nørstelien Landhandleri og til Hugulia. Fortsatt kjøres det små «trillebårlass» med asfalt for å fylle i de verste hullene. Vegen ødelegger bilen, men også helsa hos dem som har dårlig rygg fra før. Dette er til nød tålbart for hyttefolk som har tid til å kjøre 30 km (eller mindre) i timen på denne strekningen, men for folk som daglig skal på jobb eller skal til lege/sykehus eller ordne andre livsnødvendigheter, er dette tragisk. Nå er det også slik at hytteturisme er viktig for bygda, men med denne vegpolitikken stoppes denne næringen av seg selv.

En leser nå på facebook, ved ordfører Ola Tore Dokken, at det snarlig skal komme en fremdriftsplan for denne vegen. Det er, i et møte med vegvesenet, lovet «høvling og asfaltering» av vegen i sommer. Dette er på overtid. Det er interessant å vite hvor mye som er satt av til denne vegen som har vært elendig så lenge. Det er på høy tid at bygdebefolkningen nå får eksakt beskjed om hva de kan vente seg. Det kan ikke på ny gå «vinter og vår» før vegen settes i stand.

Sett i forhold til den sum som er stillet til rådighet, må vegvesenet ta for seg hvilken strekning som er verst, og som må taes først. Dette er uten tvil strekningen fra 500 m sør for Nørstelien Landhandleri og til Hugulia. Selvsagt bør helst hele strekningen fra Fagerlund taes, men det blir helt feil å starte arbeidet fra Fagerlund dersom det ikke er satt av nok midler. Slik den delen av vegen er, kan strekningen «til nød» gå an oppover til den delen som er nevnt ovenfor.

Hva det ligger i «høvling og asfaltering» er usikkert for undertegnede, men på mange steder må veien tas fra grunnen av dersom den skal holde mer enn i noen få år.

Det skal lite til for å glede bygdebefolkningen, og å se en asfaltbil er nærmest som «julekvelden» for folk i bygda. Når en ser på milliardene som pøses ut på veger i Norge, er det ganske deprimerende i 2018, at flere fylkesveger nærmest er som seterveger å regne. Fylkesvegene er blitt et oversett «stebarn» i denne sammenheng. Dette må opp på høyeste hold, noe kommune- og fylkespolitikere må bidra til. Det store etterslepet på fylkesveger er en skam for et velferdsland som har så masse penger «på bok»!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags