2017 - året da TV-eksporten tok av

Bildetekst Bildetekst

Bildetekst Bildetekst

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Norsk TV har i mange år vært i skyggen av filmbransjens eksport av norske filmer. 2017 ble året det tok helt av for norsk TV-eksport. Nå er norsk TV viktigere enn norsk film i det store utland. Norge er blitt en sterk eksportnasjon av TV-programmer og TV-formater. I mange år har norsk TV vært en lillebror sammenlignet med våre danske og svenske venner. Norsk TV har satt dagsorden i den internasjonale TV-verdenen, både ovenfor tradisjonelle TV-kanaler og strømmeaktører.

Svært mange norske TV-programmer innen ulike sjangre samt TV-formater er blitt solgt i året som nå snart er historie. Samtidig har vi sett mange programmer og TV-formater som er blitt produsert samt publisert i 2017. Programmer og formater fra NRK og TV 2 har dominert, men også Discovery og Viasat har vært godt representerte. Det mangler ikke på historier om internasjonale TV-gjennombrudd i 2017.

Blant favorittene i 2017 er NRK-suksessen «Skam» som er blitt en stor eksportvare. TV-formatet ble nylig solgt til Facebook Watch for en masse markeder, deriblant det amerikanske. Dette kan raskt bli en gjennombrudds-serie for nettopp Facebook Watch. Ingen ringere enn stjerneprodusenten Simon Fuller har fått ansvaret med å bringe suksessen videre. «Skam» er også solgt til Danmark, Sverige, Tyskland, Spania, Frankrike med flere.

NRK-serien «Monster» har også vært med på å prege eksportåret 2017. I høst ble det klart at dramaserien Monster var solgt til over 40 land verden over. «Monster» er også solgt til det amerikanske markedet, til TV-kanalen Starz som er tilgjengelig for over 31 millioner husstander i USA. Og NRK-serien «Valkyrien» går også sin internasjonale seiersgang. Channel 4 i England kjøpte serien før den var ferdig redigert – og sammen med «Norsemen» er «Valkyrien» på topp 50-lista over verdens beste serier i 2017 i velrennomerte New York Times.

NRK-serien «Vikingane», med den engelske tittelen «Norsemen», er produsert både på norsk og engelsk i to omganger av produksjonsselskapet Viafilm/Anders Tangen. Tredje produksjonsrunde vil skje i 2018. Den startet på NRK – og ble sist sommer også tilgjengelig på Netflix. «Norsemen» er allerede etablert som en internasjonal suksess.

Dramasuksessen «Nobel» fra NRK skal selvsagt ikke glemmes. Serien er solgt til over 200 nasjonale TV-markeder. Den internasjonale salgssuksessen startet høsten 2016. Samme høst passerte også TV 2-serien «Frikjent» salg til over 110 land, mens TV3-serien «Aber Bergen» ble solgt til seks nasjonale markeder i november 2017. Og TV 2-serien «Okkupert» gikk også sin seiersgang i mange TV-markeder i 2017, etter salg til markeder som USA, England, Tyskland med flere.

I november i år vant NRK-serien «Mammon 2» Emmy i kategorien beste utenlandske drama. Det var første norske seier i denne kategorien – og en fantastisk «fjær i hatten» for den norske TV-industrien. Når det gjelder drama, er det ingen tvil om at NRK er den store motoren. Statskringkasteren har skapt et miljø for utvikling av drama av høy internasjonal klasse. Det er blitt lagt merke til verden rundt.

Den multinasjonale giganten Netflix har for øvrig virkelig fått opp øynene for norsk innhold og norske formater. I høst startet opptakene av den amerikanske versjonen av det norske TV-formatet «Maniac» som hadde sin debut på norsk på TV 2. Det Rubicon-produserte formatet spilles inn med noen av de heteste skuespillerstjernene i verden, med blant andre Emma Stone og Jonah Hill i sentrale roller. Netflix vil ha premiere på «Maniac» i 2018 – og anses som en av de tre største serielanseringene til strømmegiganten til neste år.

For tiden selges også TV 2-formatet «Truls à la Hellstrøm», «The Chef and the Comedian» på engelsk, som varmt hvetebrød i det internasjonale TV-markedet. Syv land har kjøpt formatet til produksjonsselskapet Plan-B AS til nå.

I slutten av 2016 ble TV 2-formatet «The Stream» solgt til ingen ringere enn NBC-nettverket. Det er grunn til å tro at «The Stream» vil underbygge NBC-suksessen «The Voice» etter hvert. Produksjonsselskapet Monster har utviklet konseptet – og her står vi ovenfor en mulig mega-suksess innen underholdningssjangeren.

Norsk TV-innhold og norske formater er i vinden. At amerikanske DCI med medieinvestoren Michael Jay Solomon har kommet inn på eiersiden i norske Nordic World, som markedsfører og selger norske TV-produkter til det store utland, vil sette norsk TV enda mer på den internasjonale dagsorden i året som kommer.

Mange nevnt, mange glemt. Uansett: Det er grunn til å glede seg til TV-året 2018. Norske TV-produsenter og norske TV-kanaler er på offensiven innen de fleste TV-sjangere – og alt tyder på at 2018 blir et vel så sterkt år som det som vi nå legger bak oss.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags