Et bedre nytt år ønskes

INTERESSERT: – Som legmann og politisk interessert borger må jeg velge hvem jeg skal tro på i en sikkerhetsmessig og økonomisk viktig sak, skriver artikkelforfatteren om forsvarspolitikken.

INTERESSERT: – Som legmann og politisk interessert borger må jeg velge hvem jeg skal tro på i en sikkerhetsmessig og økonomisk viktig sak, skriver artikkelforfatteren om forsvarspolitikken. Foto:

Av
DEL

MeningerI året som gikk spanderte vår regjering hundrevis av millioner kroner på øvelsen Trident Juncture som skulle gjøre at vi skulle føle oss tryggere og Russland mindre trygt. Det gikk skikkelig dårlig. Spesielt fordi USA er på vår side og våre politikere er så svake for deres «ekspertise». I gåseøyne fordi den ekspertisen langt fra er overbevisende. Det kan man være for og imot fra mer eller mindre eksperter.

Som legmann og politisk interessert borger må jeg velge hvem jeg skal tro på i en sikkerhetsmessig og økonomisk viktig sak. De politikerne som har ansvaret for å opplyse folket reproduserer bare reklame fra produsenten, Pentagon og NATO, noe som ikke virker troverdig, og dermed lite tillitvekkende.

Følgende er fakta: Da de nve F35 skulle ønskes velkommen av media, prominente gjester og faglige myndigheter, dukket ikke hovedgjesten opp. Begrunnelsen var at det var for sterk vind. Opplegget lignet til forveksling det som ble brukt på 60-tallet da F16 skulle presenteres. De dukket heller ikke opp og begrunnelsen var at det var for mye regn. Så nå har vi to jagerfly, ett som ikke er brukbart i regnvær og ett som er ubrukelig i vind. Det skremmer nok skattebetalerne mer enn den utpekte fienden, russerne.

Videre gikk det med ganske mange milliarder da fregatten «Helge Ingstad» kjørte på en diger tankbåt fordi de trodde det var land. De forsøkte lenge å fortie at en amerikansk offiser var vaktsjef og drev navigasjonsøvelser på brua da det smalt. Det kom vel fram da noen trodde de skulle si sannheten.

Med tanke på amerikansk navigasjonskompetanse kommer jeg på følgende autentiske utdrag fra radiokommunikasjon mellom skip fra US Navy og Canadisk sjøfartsmyndighet på kysten av New Foundland 10. oktober 1995:

US: Vennligst endre din kurs 15 grader nordover for å unngå kollisjon!!

Canada: Jeg anbefaler deg å endre din kurs sørover for å unngå kollisjon.

US: Dette er kapteinen på et amerikansk marinefartøy. Jeg gjentar: Endre kursen!!!!

Canada: Nei, jeg gjentar; du bør endre din kurs.

US: Dette er hangarskipet USS Lincoln, det nest største skipet i USAs atlanterhavsflåte. Vi er støttet av tre torpedobåter, tre kryssere og en rekke støtteskip. Jeg anbefaler deg å endre din kurs 15 grader nordover, eller regn med nødvendig handling for å sørge for dette skipets sikkerhet!

Canada: Dette er et fyrtårn. Over….

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags