Katter har også bursdag

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

MeningerVisste du at en kampfisk spiser opp andre fisker, selv om de er kjæledyr? Vet du kanskje at tannfeen kan være en skikkelig treiging, og noen ganger bruker fire dager på å komme på besøk? Og at hvis du putter tanna i do, i stedet for i et glass, så får du pengelapper i stedet for mynter? Visste du at påskeharen kan henge opp egg i et tre, og at noen hunder faktisk spiser lekser, helt på ordentlig? Da vet du kanskje også at dinosaurene ikke egentlig er utryddet, men at de er blitt så store at vi ikke klarer å se dem!

Barn er herlige! De er nysgjerrige, kreative og utforskende. Barn deler gjerne hva de tenker og lurer på, når det er rom for det. De er ofte «rett fram» og ærlige. Når de er trygge. Tillit åpner døren til en helt annen verden. En verden, hvor man får ta del i undrende øyeblikk, spenning og glede – men også engstelse, bekymring og sorger.

Å være lærer er fantastisk. Å få møte forventningsfulle og glitrende øyne, fylt med nysgjerrighet, er uvurderlig. Å få lov til å være med på å prege et liv, er et privilegium, og noe jeg gjør med stor respekt og ydmykhet. Og med dette fører et stort ansvar. Iblant møter man øyne, som skiller seg ut fra de andre. Iblant gjemmer det seg triste øyne, sinte øyne, redde øyne og kanskje også «tomme» øyne, blant alle disse andre. De er der, om du ser etter dem. Når du har tid og mulighet til å se etter.

Jo mer tid jeg har sammen med elevene mine, jo tryggere blir de. Mer tid sammen med klassen, betyr mer tid til å jobbe med klassemiljø og relasjoner, som igjen fører til et godt klima for læring og utvikling. Mer tid sammen med elevene våre, gjør oss bedre rustet til å gi dem den støtten, oppmuntringen og veiledningen de trenger. Både faglig og sosialt. Etter hvert lærer man dem å kjenne så godt, at man også kan tolke hva som ligger bak signalene de sender. Jeg vet når «kvalm» betyr at jeg må ringe mor eller far, og når det betyr «jeg gruer meg til fotballtrening». Jeg vet når «jeg er sliten» betyr nettopp det, og når det betyr «jeg savner pappa, jeg har ikke sett han på en uke». Jeg kan se hvilke dager et smil uttrykker glede, og hvilke det er et forsøk på å gjemme bort andre følelser. Og jeg vet når «kjedsomhet» eller uro egentlig betyr «jeg forsto ikke helt hva du vil jeg skal gjøre».

Jeg er allmennlærer. Frem til nå har det betydd at jeg får ha de fleste timene mine i samme klasse. Jeg har hatt muligheten til å bli ordentlig kjent med elevene mine, og de med meg. Frem til nå har det betydd at jeg har kunnet jobbe godt og grundig med å etablere et godt klassemiljø, og et godt læringsmiljø. Jeg har skapt trygghet. Nå betyr det at jeg ikke er god nok lenger, og at utdannelsen min ikke lenger er gyldig. Et tall på et papir, eller mangelen på sådan, har blitt viktigere enn tiden min sammen med elevene mine.

I lærerutdanningen må kunnskap om elevene, hvordan de lærer best og hvilke utfordringer man kan møte på som lærer vike, til fordel for mer teoretisk fagkunnskap. I skolen sendes lærere, med allerede godkjent vitnemål og lang praksiserfaring, tilbake til skolebenken for å studere norsk, engelsk og matematikk. De andre fagene prioriteres ikke. Etter- eller videreutdanning, som gir oss mer kunnskap om elevene, deres helse og utfordringer prioriteres ikke. Politikerne, med kunnskapsministeren i spissen, har bestemt at det kun er et visst antall studiepoeng, i fagene de har valgt seg ut, som kan gjøre oss alle til bedre lærere. Mens allmennlærerne sendes ut fra skolen, for å «omformes» til faglærere, medfører den allerede omfattende lærermangelen at skolelederne må hente inn ufaglærte, ofte ungdommer, uten erfaring med å jobbe i skolen. Elevene møter ikke lenger den samme læreren hver dag, og dagene blir mer uforutsigbare.

Kjære forelder og foresatt! Barnet ditt fortjener en trygg skolehverdag. Barnet ditt fortjener å bli sett og hørt. Barnet ditt fortjener en lærer, som har tid til å gi det den støtten det trenger. Barnet ditt fortjener å bli møtt av en voksen, som de kjenner godt. De bør få slippe å måtte forholde seg til fem forskjellige voksne, kanskje alle i løpet av samme dag. Barnet ditt fortjener ikke å reduseres til et statistisk tall på et papir. Og barnet ditt har behov for så mye mer, enn bare et «riktig» tall på lærerens papir. Barnet ditt fortjener en lærer, som ser hen hver dag.

Barn er ikke maskiner, som kan fylles med kunnskap. De er mennesker, som også har behov for omsorg, trygghet og nærhet. Å være lærer er så mye mer enn «bare» å formidle fagkunnskap. Det er å gi rett støtte, til rett tid. Det er å bidra til utvikling av hele mennesket. Og det handler om å kikke inn i disse øynene, og å ha tid til å se hva som finnes der. Det handler også om å møte elevene der de er, og ta del i det som opptar dem. Du må se hver enkelt, og vite hva som er viktig for dem. Når du er opptatt av dette, blir barna også opptatt av at du skal vite. Du får ta del i gleder og sorger, og de sier ifra om du skulle forsømme deg. Som for eksempel; når du tror du har vært flink, som husket på å si «gratulerer med dagen» til bursdagsbarnet, og samtidig viser at du husket på de foreldrene og besteforeldrene du hadde blitt fortalt at hadde bursdag … men ender opp med å få kjeft, fordi du glemte å gratulere Otto. Katter har også bursdag, nemlig!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags