Misforståtte finske tilstander i Gjøvik-skolene

Lekser i den finske skole.

Lekser i den finske skole. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDet er spennende at Odd Christian Hagen, kommunestyrepolitiker Rødt Gjøvik, vil innføre finske tilstander i skolene på Gjøvik. Hagen hevder at de finske skole elever har en leksefri hverdag og færre tester, samtidig som de plasserer seg høyt i PISA undersøkelsene. 

Det kan virke som om Hagen ikke kjenner særlig godt til de finske skoleforhold i dag. Den finske folkeskole er ikke en leksefri skole; finske skole elever får lekser i de fleste fag. Hagen framhever også hvordan finske skole elever har færre tester i skolen. Hvis han mener nasjonale tester med forskning som formål, så har han kanskje rett. Men de finske skoleelevene har ofte prøver, som de også får karakter på.

Ifølge Hagen er den finske folkeskoles formål å verne om fritiden til elevene så de kan ha tid til fritidsinteresser og hobbyer. Denne uttalelse finnes det ikke grunnlag for, tvert imot viser studier fra Finland at den oppdaterte skolereform er utarbeidet for å utdanne elevene til å kunne møte framtidens nye og endrede kompetansekrav, samt at lærerne fokuserer på elevenes trivsel i skolen, uten å ta høyde for hvor mye tid elevene har til fritidsinteresser.

Finske folkeskoler er kjennetegnet av elever som arbeider hardt og målbevisst, det er dét som plasserer dem i topp i PISA, TIMMS og PIRLS.

Fundamentet for de hardtarbeidende finske skoleelever kan forklares med gode lærere og et samfunn som støtter opp om skolen. Alle finske skolelærere har en ettertraktet 5-årig universitetsutdannelse, hvor de etter endt utdannelsesforløp nyter stor yrkesrespekt i samfunnet. Det finske skolesystem er et godt forbilde for en velfungerende skole hvor elevene lærer det de skal, er glade og følgelig gjør det godt i internasjonale sammenlikninger. 

Leksefri er den finske folkeskole ikke, men det finnes andre konkrete forhold som kan la seg overføre fra den finske skole til Gjøvikskolene. Dette vil Hagen oppdage, hvis han undersøker hvordan den finske folkeskole faktiske fungerer. 

Odd Christian Hagen fra Rødt Gjøvik ser ut til å prøve sanke stemmer ved å love ungdommer leksefri og henvise til den finske modell som bevis på hvorfor dette er hensiktsmessig. Min oppfordring til Hagen er at han bør sette seg inn i hvordan den finske folkeskole fungerer før han bruker den som argumentasjon for å innføre leksefri skole på Gjøvik.

Therese Helseth Dahl

Kandidat i pedagogisk psykologi, spesialisert i trivsel og motivatsjon i den finske folkeskole.

Espoo

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags