Er det bærekraftig?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Ordet som brukes i alle sammenhenger nå for tida – bærekraftig, alt skal være bærekraftig. Det slo meg da jeg tømte postkassa for reklame i går og i dag; en hel bunke hver uke, det kan da umulig være bærekraftig? Jeg har for så vidt ikke noe imot reklame i postkassa, da kunne jeg ha reservert meg mot å få den, men reklameinnstikkene i avisen virker også å ha blitt flere, derfor vil det uansett bli noe. Jeg la alle bilagene foran meg i dag – 15 små aviser – hver uke, pluss innstikk, til hver husstand – det blir mye papir det!

Det brukes tid og penger på arbeidet med å utforme den, papir/trykksverte /maskiner/strøm/ansatte til å trykke reklamen, kjøre den ut, distribuere den, for ikke å si, samle inn alt papiravfallet i ettertid, med biler, utstyr og i tillegg resirkulere papiret!

For «å slå to fluer i ett smekk» som det heter, kunne firmaene komprimere tilbudene sine og bruke lokalavisen til å annonsere i, da ville det bli utrolig mye mindre papir i omløp, folk får lest tilbudene, og avisen får en fortjeneste den antakelig trenger, for vi ønsker fortsatt å beholde papiravisen (ellers kunne firmaene ha digital annonsering, siden alt annet skal være digitalt i dag).

Skal vi forsøke å vurdere verdien av denne reklamen, vil det sikkert være et kjønnsskille på hva vi synes er viktig, kontra ikke viktig å få – Jula, Gausdal Landhandleri, Elkjøp, Clas Ohlson for eksempel, appellerer vel mest til menn, mens KID, Princess, Fagmøbler, Bohus, Skeidar, Jysk, Hageland, Gullsmedforretninger, er kanskje reklame kvinner heller blar igjennom? Det som er helt unødvendig etter min mening, er reklame for mat – den kjøper vi uansett, å ha helsides bilder av to pakker med kjøttdeig er – ja rett og slett tull. Jeg provoserer sikkert noen kolonialinnehavere med det utsagnet, men det jeg mener er; (vi er så heldige i dette landet) at trenger vi kjøttdeig, så kjøper vi den, enten vi handler på Rema, Coop, Kiwi, eller Spar. Er kjøttdeigen billig, tas dette sikkert igjen på andre varer i butikken. Det blir i alle fall veldig lite «bærekraftig» å kjøre byen rundt etter ei pakke kjøttdeig som er billigere på Rema enn på CC mat ...g sokner til 11 postkasser, vi har også en oppsamlingskurv for papir der kassene står, som videre tømmes i en returcontainer, kurven er nesten full av reklamebilag etter mandagenes og tirsdagenes bombardement – det vil si, at mange ikke blar igjennom den i det hele tatt, reklamebilag kastes med det samme de tas ut av postkassa. Flere burde sikkert reservere seg mot å få den. Tenk så mange unødvendige ressurser vi da har brukt på disse bilagene som går rett til resirkulering – mange er sysselsatt og har arbeid på grunn av denne runddansen, det er kanskje en trøst, men bærekraftig er det ikke.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags