Pussig ansvarsfraskrivelse rundt Gjøvikbanen

Av
DEL

LeserbrevJeg har hatt et tidligere innlegg i avisen hvor jeg forutsier Gjøvikbanens nedleggelse grunnet Gjøvik Arbeiderpartis manglende evne og vilje til påvirkning og gjennomslagskraft. Dette blir avfeid av Bjørn Iddberg mandag 19. august, hvor han blant annet bruker en sammenlikning med Jeppe på Bjerget for å vise til manglende logikk mellom Arbeiderpartiet og den kommende nedleggelsen av Gjøvikbanen.

Før jeg hjelper Iddberg med logikken skulle jeg ønske han hadde svart på de to andre spørsmålene jeg hadde: Er det realistisk å skaffe 10-20 milliarder kroner til oppgradering av Gjøvikbanen før den nye jernbanen til Moelv er ferdig? Hvis svaret er negativt, når er det da sannsynlig at Gjøvikbanen blir nedlagt?

Hvorfor er det så Gjøvik arbeiderpartis skyld at Gjøvikbanen blir lagt ned når reisetiden fra Moelv kuttes til 75 minutter? Gjøvik er endestasjon, samt den største byen/tettstedet langs banen. Politikere fra denne kommunen må derfor ta en ledende rolle i arbeidet med å øve innflytelse mot fylke og storting. Arbeiderpartiet har fått flest stemmer til kommune/fylke og stortingsvalg i årtier på Gjøvik. Dette partiet har dermed representert oss innbyggerne i samferdselssaker. Samferdselsprioriteringer av jernbane gjøres i Stortinget og en viktig oppgave for lokale politikere er å påvirke prioriteringene i favør av kommunen/fylket de representerer. Denne påvirkningen har ikke lykkes i favør av Gjøvikbanen. Logikken er derfor: Arbeiderpartiet på Gjøvik har skylden for at Gjøvikbanen blir nedlagt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags