Gå til sidens hovedinnhold

Israels skolepensum motarbeider fred i Midtøsten

Artikkelen er over 3 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

En fredelig løsning på Israel-Palestina konflikten har kanskje aldri sett mer usannsynlig ut enn akkurat nå. Etter at USA flyttet ambassaden sin fra Tel Aviv til Jerusalem har palestinerne holdt ukentlige protester ved det ulovlige grensegjerdet mellom Israel og Gaza. Siden mai er over 150 palestinere blitt drept og over 15.000 skadet av israelske soldater. Ting ser heller ikke mer lovende ut, etter at en lovendring som blant annet tillater Israel å separere befolkning basert på tro, og fjerne arabisk som offisielt språk, fikk flertall i det israelske parlamentet. Lovendringen gjør det også mulig for den israelske staten å innføre religiøse jødiske lover. Denne lovendringen vil gjøre livet til israelske arabere som representerer ti prosent av befolkningen, vanskeligere. Statsminister Benjamin Netanyahu forsvarte lovendringen med følgende: «I det Israelske demokratiet vil vi fortsette å beskytte rettighetene til både individer og grupper. Men majoriteten har rettigheter også, og majoriteten bestemmer.»

Det ser heller ikke mer lovende ut for fremtiden. Folk som er Pro-Israel pleier å si at palestinerne lærer på skolen å hate jøder og staten Israel, men er det virkelig sånn at palestinske elever lærer hat mens israelske elever lærer fred? Selv hvis de ønsket det kunne ikke palestinske myndigheter lært befolkningen sin å hate Israel. Islamistgruppen Hamas som styrer Gaza har jo blant annet sagt at de ikke respekterer Israels rett til å eksistere. De tjener på at anti-israelske holdninger står sterkt i Gaza slik at de kan beholde makten der. Det som hindrer dem fra å spre anti-israelsk retorikk i skolepensumet sitt er flere ting. For det første regulerer Israel kraftig hva som foregår på Gaza gjennom en blokade, og sterk militær tilstedeværelse. De ville aldri tillate dette. For det andre blir skolematerialet på Vest-Bredden og Gaza, hovedsakelig finansiert av Verdensbanken, EU og noen andre Europeiske land, som alle kontrollerer/sensurerer materialet indirekte gjennom Israel. palestinerne får ikke lov til å lære noe om sin egen historie som kan stryke nasjonalistiske holdninger. De får ikke lov til å lære om flyktningene eller nakbaen (katastrofen).

Når det gjelder hva israelere lærer på skolen, så er det mye verre enn det palestinerne lærer. Blant annet viser kartene i israelske skolebøker, Israel med okkuperte Gaza, Vest-Bredden og Golanhøydene som en del av Israel. Finner man nakbaen nevnt i en israelsk skolebok hvor over 500 palestinske landsbyer ble ødelagt og flere hundre tusen palestinere ble drevet ut av hjemmene sine i 1948, blir hendelsen beskrevet som en positiv ting. En hendelse som løste et «forferdelig demografisk problem» hvor palestinerne «frivillig» forlot hjemmene sine. I israelske skolebøker blir som oftest palestinerne beskrevet som et problem, eller en trussel for Israel. Israelske barn lærer fra treårsalderen at alle er ute etter dem, enten det var romerne for 2000 år siden, Nazistene for 85 år siden, eller araberne nå.

Israelerne lærer minimalt om palestinerne før de skal ut i sin obligatoriske 2 år lange militærtjeneste i en alder av 18. Er det veldig rart da at det israelske forsvaret (IDF) er lette på avtrekkeren. Det hjelper heller ikke at mange av dem vokser opp få metere unna palestinere uten å noen gang se dem. Israels utdanningssystem er effektivt for å skape kaldblodige soldater, men skadelig hvis man noen gang skal oppnå fred. Derfor mener jeg at så lenge Israels utdanningssystem er som det er nå, vil en fredelig løsning på Israel-Palestina konflikten så å si være umulig.

Kommentarer til denne saken