Dette var arrogant, Sønstelie

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Sitter og leser dagens kommentar 08.12.17 fra OA’s ansvarlige redaktør Sønstelie. «Posten hver dag? Glem det». Akkurat overskriften er jeg for så vidt enig i, men harseleringen av eldre eller gamle om du vil, og mangel på digital kompetanse er drøy, «kommunikator» som du skal være, dekke store og små begivenheter til både unge og gamle i ditt nærområde, er ikke det oppgaven til en lokalavis?

50+-erne henger nok med enda en god stund i digitaliseringen, men det er unødvendig å latterliggjøre de som liker papiravisa til morgenkaffen – det gjør mange av oss, selv om jeg godt kunne lest den på nett – ikke det samme med en skjerm, og nettopp DET burde ansvarlig redaktør være ekstra glad for, om du ikke aktivt jobber for å legge ned papiravisa?

Du mener folk sier «Jeg skjønner ikke disse nettbank-greiene. Denne digitaliseringa er bare tull. Ting var bedre før.» Det er helt feil – (eller bare for å provosere?) Mange ønsker å lære mer, det er heller en mangel på opplæringssteder, selvsagt kunne bankene ha løpende kurs i nettbank og banktjenester, kommunen ha kurs om hvordan søke tjenester og kommunal informasjon på nett, NAV ha kurs om hvordan bruke NAV sine nettsider, bruk av Altin etc. – eller en generell aktør som hadde kontinuerlige gratis kurs om alt dette og mye mer. Det provoserende er, forventningen om at vi bare skal kunne det, tilegne oss alt selv.

Det er selvsagt de eldste som trenger mest hjelp, men Ikke noe annet land i verden har så stor dekning pc-er, nettbrett og mobiler i forhold til befolkningstall som i Norge, allikevel får vi alltid kjeft for hvor trege vi er – sinker, vi henger ikke med i utviklingen – DET er tull, ikke at alt var bedre før. De fleste ønsker å bruke digitale verktøy og plattformer der det er praktisk, men det er også veldig mye unyttig som man «må» sette seg inn i, bare fordi noen utviklere synes det er morsomt med alt som er elektronisk, som fjernstyrte panelovner, persienner eller juletrebelysning, greit det, men ikke alle ønsker å bruke altfor mye (av vår tilmålte tid) til å sitte med nesa i en bruksanvisning/brukerveiledning på nett/ teknisk support. Noen synes det er moro, andre ikke.

Du skriver «vi må komme oss på datakurs, senior-surf, ta oss den sure jobben det er å be sønnen eller datteren lære oss det vesentligste». Poenget er; med posten / digipost / nettbank og pensjonsslipper på nett, at mange er for gamle og syke til å komme seg på data kurs, mange har ikke pårørende å spørre – egentlig veldig mange, når de bikker 80/ 90 år – det er de som får størst problemer, det burde være en offentlig oppgave å hjelpe. Man kan ikke forvente at de skal holde seg oppdatert. Snart får disse eldste verken avis til morgenkaffen, bankinformasjon, informasjon om pensjon fra NAV, fra kommunen, skattekort, får ikke betalt regninger uten hjelp fra «noen». Hvem da? Skulle nettet /mobilnettet noen gang saboteres, sitter vi der foran svarte skjermer og tyste DAB radioer med all vår kompetanse, uten mulighet til å kommunisere, vi kan ikke legge ned alle analoge informasjonslinjer.

Er ikke sikkert at Sønstelie er like oppesen om 25 år, eller mulig han har barn eller barnebarn han setter sin lit til, for da vil det være helt andre digitale plattformer, program og dippedutter enn i dag og personlig oppdatering vil måtte foregå til siste dag på denne jord. Forresten, mye digitalt arbeid gjenstår også når man går ut av denne verden, men det slipper jo den enkelte å ta. Håper det neste liv, om det finnes, er analogt og fri for enhver bruksanvisning.

Uansett, om vi ikke får post i kassa lenger i det hele tatt – netthandelen øker og pakker kan aldri bli digitale.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags