Sjokkert over tunnelstengning på Rv4

SJOKKERT: – Gjøvik og Toten Lastebileierforenings medlemmer ble sjokkert da Statens Vegvesen mot alle råd stengte Rv4 for i praksis alle vanlige vogntog i begynnelsen av januar i år, skriver artikkelforfatteren.

SJOKKERT: – Gjøvik og Toten Lastebileierforenings medlemmer ble sjokkert da Statens Vegvesen mot alle råd stengte Rv4 for i praksis alle vanlige vogntog i begynnelsen av januar i år, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerGjøvik og Toten Lastebileierforenings medlemmer ble sjokkert da Statens Vegvesen mot alle råd stengte Rv4 for i praksis alle vanlige vogntog i begynnelsen av januar i år. Dette uten å gjøre noen andre tiltak enn å plassere ut mannskaper til å stoppe biler over 3,8 meter høyde, selv om de fleste kunne passere undergangen ved Grua som tåler 4,06 meter høyde.

Dette medførte for eksempel at de fleste av de 200 vogntog ukentlig med eksportvarer, mest til bilindustrien, ble forsinket på de dårlige omkjøringsveiene. Det har oppstått en rekke utforkjøringer og velt, slik at det ble umulig å planlegge hvilken vei man kunne bruke til enhver tid. Først etter to uker ble det innført økt friksjonskrav på Rv33. Denne ble økt fra 0,25 til 0,30.

Den eneste omkjøringsveien som i praksis har et akseptabelt vintervedlikehold i perioden, er veien fra Lygna til Hurdal. Denne har vært brøytet ferdig før kl. 05.00 og strødd på formiddagen. Dessverre har denne veiens beskaffenhet på Opplands side en del mangler hva gjelder vegbredde, slik at det har vært opptil tre vogntog veltet/grøftekjørt samtidig.

Følgende tiltak skulle selvfølgelig vært innført:

1. Bortfresing av asfalt ved undergang Grua. Da kunne frihøyde bli økt til 4,2 meter. Dette er et ufravikelig krav ved framtidige stengninger. I motsatt fall vil foreningen måtte vurdere en type aksjoner. På lengre sikt bør undergangen heves til 4,5 meter.

2. Stengningen burde så absolutt ikke vært innført i vinterhalvåret. Her har Statens Vegvesen spilt poker med trafikksikkerheten og tapt.

3. Ekstraordinært vintervedlikehold skulle vært regelen på omkjøringsveiene, og det smale partiet fra Lygna til fylkesgrensa skulle vært lysregulert.

Vi håper inderlig at Statens Vegvesen ved en senere anledning vil være seg sitt samfunnsansvar bevisst, og også tenke litt trafikksikkerhet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags