Muligheter i mediekaoset

UTVIKLING: – Det som skjer de neste ti årene kommer til å overgå det vi har sett av medieutvikling de siste 100 årene, skriver artikkelforfatteren.  Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

UTVIKLING: – Det som skjer de neste ti årene kommer til å overgå det vi har sett av medieutvikling de siste 100 årene, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsbilde: Colourbox.com Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerNyheter og innhold på nett kan komme rett på øyet og i øret, og du styrer det med å snakke. Her er litt science fiction om nyheter, internett og lokalaviser.

Var det en stor overgang at lokalavisa kom på skjerm, flyttet over til mobilen, og nå lever og konkurrerer sammen med sosiale medier? Vent å se, dette er bare begynnelsen. Det som skjer de neste ti årene kommer til å overgå det vi har sett av medieutvikling de siste 100 årene.

Så, hva blir det til med Oppland Arbeiderblad og lokalavisene i fremtiden? Ingen har svaret. Men her peker jeg ut noen mulige trender om journalistikken i den digitale tid etter å ha intervjuet noen som står i bresjen for å utvikle ny teknologi.

Journalistikken har alltid benyttet seg av aller mest moderne metode for å spre informasjon til massene. Det var da en revolusjon at trykking erstattet håndskrift og budstikke. Og revolusjon da trykkeriene ble moderne trykkerifabrikker. Og telegraf, radiobølger og satellitter som knyttet verden tett sammen i realtid.

Sånn sett har journalistikken alltid stått midt i de siste teknologiske nyvinningene. Internett var bare enda en slik ny runde. Nå følger alt det som kommer med et mer modent internett og når digitaliseringen blir mer og mer omfattende.

Her er fire teknologiske blikk inn i krystallkula for mediene.

Først, plattformer, altså hvordan mediene publiserer sitt innhold. Papir, nett, mobil og sosiale medier vil utvikle seg videre. Lyd er neste steg. Spør din smarte høyttaler: «Hva er siste nytt?» Så får du det lest opp. Stemmen overtar for tastatur og mus. Slik stemmestyring kan du allerede teste ut på Google Maps på mange mobiltelefoner.

Kunstig intelligens vil gjøre at slike tjenester kjenner deg stadig bedre. De lærer seg også flere språk. Det vil forbedre tjenestene og du kan snakke med dem på norsk samme hvilket språk innholdet er lagret i.

For det andre, programvaren som lager og distribuerer innholdet. Det å lage nytt lokalt innhold blir stadig enklere og billigere. Allerede i to år har de raskeste nyhetene fra norske fotballkamper blitt skrevet av roboter. Slik automatisk skriving av tekster vil vokse inn i nye områder, og også med oversettelser. Personalisert innhold, som på Facebook-veggen, vil også bli normalen i nyhetstjenester. Men også slik at du får med deg det du ikke visste du var interessert i – ekte nyheter. Du vil også merke at nyheter kan formidles mer visualisert og med nye former for design.

Det tredje er datahøsting. Snart er det sensorer og noe som gir data overalt, og flere databaser kobles. Ulike kart har lenge vist oss hvor det er kø nå. Slike tjenester vil det bli mye mer av, med store muligheter for lokalt nytt. Hva ønsker vi å vite akkurat der jeg er, eller skal? Lokal informasjon kan lages i en uendelighet, om hendelser, været, tilbud, hvor det er ledig parkeringsplass, hvor du bør holde deg unna en kommende influensabølge, hva kostet dette huset, hvordan så det ut her i historisk tid, anbefaling av lokale arrangementer – og så videre.

Det fjerde blikket er kunstig virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR). Mange har sikkert prøvd store og klumpete briller som tar oss med en kjøretur, til et fjell, Antarktis, til krigen i Syria eller inn i en fabrikk med adgang forbudt. Nyheter og informasjon kan formidles med helt ny design som tar deg dit. Eller legge tilleggsinformasjon oppå nyhetsbildene. Dette kan man gjøre på stadig lettere utstyr og briller, etter hvert inn i kontaktlinsene eller i innopererte linser. Siste nytt rett på øyet – eller hjelp til å huske navnet på den du møter.

NTNU-kolleger og Norges tekniske vitenskapsakademi har kikket inn i krystallkula, noe som resulterte i boken Teknologien endrer samfunnet (2017). Nå lager vi en ny bok, et bind 2, som beskriver dette sektor for sektor. Denne kronikken er noen smakebiter av det jeg fant når jeg tok utgangspunkt i disse nye teknologien og så på mediebransjen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags