Gå til sidens hovedinnhold

Økte kollektivpriser henger ikke på greip

Artikkelen er over 3 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Målet er å få ned biltrafikken i byene våre. Bompengene har økt både i Bergen og Oslo, og begge byer har fått rushtidsavgift. Da er det umusikalsk at prisen på kollektivreiser øker slik den gjør nå. Hvorfor ikke stimulere til å reise kollektivt fremfor å gjøre all transport dyrere?

Vi i NAF er opptatt av de positive og gode virkemidlene for å få folk til endre transportvaner. Det er ikke plass og luft til at alle kan kjøre bil til og fra jobb i de største byene våre. Utfordringen er kapasitet og tilgjengelighet på kollektivløsninger for alle pendlerne som skal inn og ut av byene hver eneste dag. Når så prisene øker på noe som i utgangspunktet tar lengre tid enn bil, vil mange av tenke at da fortsetter jeg med bilen likevel. Den er tross alt mer komfortabel enn et fullt tog eller en full buss.

Selv om det er tiden man bruker på hverdagsreisen som avgjør hvilket transportmiddel man velger, skal ikke politikerne undervurdere innvirkningen i de signalene de sender ut. Nå er signalet at alt blir dyrere, og for folk flest er det en selvmotsigelse at man skal parkere bilen OG betale mer for alternativet, nemlig bussen, bybanen, trikken eller t-banen. Det slår rett og slett negativt ut.

Og det er et tak for hvor høyt prisene på kollektivtransport kan være. For noen år tilbake kostet et månedskort i Oslo nesten tusenlappen, men da byrådet nesten halverte månedskortprisen kom passasjerene i stort antall. Etter det har prisen krøpet sakte men sikkert oppover igjen, men det gjelder å ikke øke til over taket igjen.

Det er lov å være lur. Og det lureste politikerne i våre største byer kan gjøre nå er å sette seg inn i folks hverdag og sende riktige signaler til befolkningen. Når man sier at bilen bør ikke brukes i byen, må man ikke sette opp prisen på alternativene.

Kommentarer til denne saken