Nei, veiprising bør ikke erstatte bompenger

Av
DEL

MeningerBompengeopprøret har spredt seg til Stortinget. Nå er det plutselig veldig mange partier som vil avskaffe bomstasjonene. Det er på tide.   

Mange partier fronter veiprising som en mulig løsning og erstatning. Det er et blindspor som NAF advarer mot. De 13 milliardene som tas inn i bompenger forsvinner ikke ved å gi avgiften et nytt navn.

NAF er tydelig: Bompengetrykket må reduseres. Det holder ikke å bytte navn. Vei og samferdsel må finansieres gjennom fellesskapet, på linje med annen offentlig infrastruktur som utdanning, skole og sykehus. Hvis ikke blir det kringkastingsavgiften om igjen – en avgift som bytter navn, men som ikke er fjernet.

NAF er likevel åpen for å diskutere veiprising. Det må bli på en helt annen måte enn det man nå tar til orde for. Først må bompengene fjernes og ryddes av veien, så kan vi snakke om veiprising.

Veiprising begynte opprinnelig som et forslag om hvordan man kan flytte avgifter fra kjøp og eie til bruk og belastning. Det er snakk om å fjerne alle avgiftene du i dag betaler når du kjøper bil (engangsavgiften), årsavgiften (trafikkforsikringsavgiften) og avgiftene du betaler på drivstoff (CO-avgift og veibruksavgift) og erstatte dem med et nytt system: I stedet for avgift på å kjøpe og eie bil, betaler man en sum utelukkende basert på bruken av bilen. Jo mindre du bruker og jo mindre belastende du er for miljøet, jo mindre betaler du. Det er dette som er veiprising.

Det er flere fluer i en smekk: Flere vil få råd til å kjøpe nye og mer miljøvennlige biler. Drivstoff blir billigere, og det blir billigere å kjøre bil i distriktene. Samtidig vil det bli dyrere å kjøre i byområder hvor det finnes alternativer til bilen.  Med en belastningsavgift som ikke er knyttet til bensin og diesel har man også mulighet til å avgiftsbelegge elbilen for bruk av veien, noe man ikke har i dag. På den måten bli regningen fordelt på flere og mer i samsvar med den faktiske belastningen, og dermed mer rettferdig.

Veiprising er overmoden for en utredning. Men først må bompengene fjernes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags