Myke trafikanter, kaos og kvalitetssikring i Gjøvik sentrum

KAOS: Lørdag fikk en buss hjelp til å dirigere seg forbi de nye hindringene i veien i Gjøvik sentrum, som artikkelforfatteren stiller spørsmål ved.

KAOS: Lørdag fikk en buss hjelp til å dirigere seg forbi de nye hindringene i veien i Gjøvik sentrum, som artikkelforfatteren stiller spørsmål ved. Foto:

Av
DEL

LeserbrevMyke trafikanter skal tas vare på. Det er riktig og viktig. Hvordan gjør man det på best mulig måte – og samtidig opprettholder smidighet og framkommelighet for andre trafikanter?

For 14 dager siden tok jeg buss fra Toten til Gjøvik sentrum – via Østre Toten veg. Husker jeg ikke feil, er denne veien allerede omgjort en gang – grunnet «feil» med hensyn til framkommelighet. Er det blitt bedre? Mulig det, men da «min» buss møtte en annen ved Viken Folkehøgskole, måtte den ene bussen opp på fortauet for at de i det hele tatt skulle kunne passere hverandre. Er det å ta vare på myke trafikanter og skape smidighet og framkommelighet i trafikken?

I går var jeg i Gjøvik sentrum ved 18.30-tiden på kvelden. Jeg skulle som fotgjenger krysse Hunnsvegen i krysset ved Øvre Torggate. Og hva ble jeg vitne til: Jo – en buss kom fra Fjellhallen og skulle ned Hunnsvegen. Derfra kom en buss oppover Hunnsvegen, og da startet kaoset. Siden det utenfor Fremstadkiosken/fiskebutikken er parkeringsplasser, er det bare ikke nok plass til at bussene kunne møte hverandre. Resultat: Bussen oppover Hunnsvegen måtte rygge nedover igjen – med flere biler bak seg – hvilket igjen selvfølgelig skapte farlige situasjoner både for biler bak, men også for myke trafikanter som forsøkte å krysse veien lenger ned. Jeg spør igjen: Er det å ta vare på myke trafikanter og skape smidighet og framkommelighet i trafikken?

I gårsdagens OA (6. november) står det å lese fortvilelsen til bussjåfør Sølvi Kalløkkebakken. Hun uttaler seg mest om krysset Hunnsvegen/Bjørnsonsgate – og om hvilke utfordringer dette vil gi – ikke minst på vinterstid.
Så mitt spørsmål til prosjektleder Øystein Jonhaugen i Gjøvik kommune må bli: Hvordan kan Gjøvik kommune sette i gang slike prosjekter uten i det hele tatt å drøfte disse med dem som har sitt daglige virke på veiene i sentrum? Hvor er kvalitetssikringen? For meg – virker dette som skivebom – nok en gang.

Mine eksempler er hentet fra tidspunkter utenfor arbeidstid og på tørr asfalt. Hva skjer mellom klokka 8-16 på glatt veibane vinterstid? Og i en tid med trange budsjetter, tør jeg ikke engang tenke hva dette innebærer av kostnader.

Hensikten er god – midlene dårlige. Det er lov å gjøre feil – og det er lov å endre på ting når resultatet i praksis viser en helt annen verden enn på tegnebrettet.
Gjøvik kommune – gjør noe med det, før det i OA kan leses om ulykker på disse stedene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags