God samferdsel for Oppland

Arkivbilde

Arkivbilde

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Jeg og Fremskrittspartiet mener at god infrastruktur er grunnlaget for de fleste næringer og dermed også for desentralisert bosetting og attraktive distrikter. Gode veier er også helt nødvendig for at bedrifter skal få fraktet varene sine effektivt fra produksjon til salgssted.

Derfor er det under FrPs regjeringsperiode satt i gang den største veisatsingen noensinne. Oppland er blant fylkene som tjener mest på dette på grunn av avstandene i fylket, og fordi de fleste er avhengig av bilen i hverdagen.

Fra statlig hold er det i Oppland prioritert utbygginger og forbedringer på E6, E16, riksveg 4 og riksveg 15. Men det er også lagt opp til forbedringer av fylkesveiene. Regjeringen har økt bevilgningene til fylkesveier med 1,4 milliarder kroner siden 2013. Dette kommer både bedriftene og folk flest til gode.

Fremskrittspartiet har i regjering lagt fram tidenes mest ambisiøse transportplan. I den nye NTP’en som ble lagt fram tidligere i vår, ligger blant annet en helhetlig utbygging av riksveg 4 på Hadeland, fra Roa til Lygna. Utbygging av riksveg 4 på Hadeland er allerede i gang, men inntil ny NTP for perioden var kun to av fire delprosjekter sikret finansiering. Nå har Høyre/FrP-regjeringen sikret framdrift og utbygging av hele prosjektet.

Strekningen mellom Roa og Lygna er 21 kilometer lang. Når de rødgrønne påbegynte arbeidet med ny riksveg 4 på Hadeland sikret de likevel kun finansiering for 13 kilometer med vei. Dette gjør Fremskrittspartiet nå noe med gjennom å sikre utbygging av de resterende 8 kilometerne med firefelts veg. Begge strekningene fra Roa til Gran grense og fra Jaren til Amundrud ligger nå inne som fullfinansierte prosjekter i første periode av NTP.

Riksveg 4 Hadeland er også et viktig prosjekt for Opplands befolkning. Strekningen har stor trafikk, og er en viktig både for persontransport og næringsliv. Med Fremskrittspartiet i regjering blir endelig hele strekningen ferdigstilt.

Denne regjeringen bygger vei i et helhetlig perspektiv – ikke stykkevis og delt slik regjeringene før oss har gjort. På denne måten bygger vi mer vei til en billigere penge. Med FrP i regjering lukter det asfalt i Oppland – det vil det også gjøre i framtiden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken