Skogsatsingen fortsetter

Av
DEL

MeningerI forslaget til statsbudsjett for 2019 foreslår regjeringen ytterligere satsinger for skognæringen. Dette er en seier for innlandet.

Norge er et land rikt på naturressurser, og disse har vi utnyttet, spist, solgt og eksportert i alle år. Siden 30-årene har imidlertid skogen vokst langt mer enn vi har hogd. Det er dårlig utnyttelse av naturressursene vi har og en forvaltning vi har mulighet til å forbedre.

De siste årene har regjeringen gitt flere målrettede tilskudd til skognæringen for å tilrettelegge for mer hogst og eksport, altså bedre forvaltning av naturressursene. I statsbudsjettforslaget for 2019, som Siv Jensen nylig la fram, foreslår regjeringen 25 millioner kroner til å fjerne flaskehalser for skognæringen. Det handler blant annet om å utbedre broer slik at man kan kjøre 60-tonns tømmertrailere over bruene.

Skognæringen har i samarbeid med veimyndighetene kommet langt i å kartlegge de viktigste flaskehalsene for tømmertransport med henhold til vektbegrensninger. Det er beregnet at utbedring av 50-75 fylkeskommunale bruer vil gi 15-20 millioner i innsparte transportkostnader. Det viser hvor viktig det er å legge til rette for skognæringen gjennom effektive transportmuligheter.

Det har vært gjort, og gjøres, mye for å tilrettelegge for skogbrukene og for å øke skognæringens betydning i den norske økonomien. I 2018 er 48 prosent av fylkesvegnettet åpnet for tømmervogntog. Dette er en betydelig økning på få år, fra 20 prosent i 2015.

Fremskrittspartiet jobber for skognæringen og dens muligheter til å vokse i årene som kommer. Nå er det opp til næringen selv å benytte seg av mulighetene som finnes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags