Gå til sidens hovedinnhold

Forby mobil i skolen

Artikkelen er over 3 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Frankrike har innført et nasjonalt forbud mot bruk av smarttelefoner og nettbrett for elever i den offentlige grunnskolen. Tidligere kunnskapsminister Gudmund Hernes mener Norge bør følge Frankrikes eksempel.

– Mobilbruk i undervisningen er en distraksjon og ødelegger konsentrasjonen man trenger for å lære, sier Hernes til Klassekampen. Sentrale politikere i Høyre og Ap vender tommelen ned for et nasjonalt forbud. Det gjør også Utdanningsforbundet som organiserer de fleste lærerne.

– Avgjørelsen må tas på den enkelte skole i samarbeid med lærere, rektor, elever og foreldre, sier nestleder Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet. Han mener at lærerne allerede kan stoppe uvettig mobilbruk når det trengs. Stortingsrepresentant Martin Henriksen (Ap) mener at vi må stole på lærerne som fagpersoner. Også Høyres Mathilde Tybring-Gjedde er skeptisk til et nasjonalt forbud, men hun uttrykker bekymring for apper som Snapchat, som hun mener er designet for å stjele oppmerksomheten vår.

Faktum er at fire av ti norske skoler har innført en eller annen form for forbud mot mobilbruk. Flere skoler viser til positive erfaringer av en stram linje. En britisk undersøkelse forteller oss at elever med svake resultater gjorde det markant bedre etter at det ble innført mobilforbud. Spørsmålet er om et nasjonalt forbud er veien å gå. Alternativet er å satse videre på at lærerne selv holder orden i eget klasserom. Vi tviler ikke på at lærerne klarer dette på en god måte, men et nasjonalt forbud vil kunne hjelpe dem på veien. Vi står overfor et klassisk dilemma der lokal frihet kolliderer med ønsket om en felles nasjonal linje. På mange områder har Stortinget innført et misforstått skolebyråkrati med mange tidstyver. Vi må derfor i større grad la lærerne få være lærer. Overordnet skolepolitikk må likevel trumfe dette. Et mobilforbud i klasserommene vil kunne skape mer tid til læring.

-Hvis lærerne pålegger barna å legge bort mobilen, så frarøver vi dem muligheten til å lære seg å kontrollere egen bruk, sier Ingrid Somedal-Åmodt Vinje i NHO-foreningen Abelia. Dette er et poeng, men ordet forbud må ikke tolkes stivbeint. Det er snarere snakk om å skape en hovedregel om at elevers mobiltelefon normalt skal ligge i sekken. Frankrike bør være et skoleeksempel til etterfølgelse.

Kommentarer til denne saken