Kan klimaavgifter bli populære?

– Kan vi konkludere med at klimaavgifter er for upopulære til at de lar seg gjennomføre? Nei, overhodet ikke, skriver artikkelforfatteren.

– Kan vi konkludere med at klimaavgifter er for upopulære til at de lar seg gjennomføre? Nei, overhodet ikke, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

LeserbrevSelv om klimaavgifter er den mest effektive metoden for å få ned utslippene av klimagasser, har de vist seg vanskelig å gjennomføre. I Frankrike måtte president Macron droppe en planlagt økning av drivstoffavgifter på grunn av massive protester. Her i Norge ble regjeringens forslag om flyavgift møtt med påstander om at avgiften ikke var en miljøavgift, men kun en avgift for å få statsbudsjettet til å gå opp.

Dette illustrerer mye av det som gjør klimaavgifter upopulære: De er de samme for fattig og for rik, samt at folk mangler tiltro til at inntektene fra avgiftene blir brukt fornuftig. Kan vi konkludere med at klimaavgifter er for upopulære til at de lar seg gjennomføre? Nei, overhodet ikke!

I Canada vant statsminister Justin Trudeau valget med et løfte om å innføre en klimaavgift. Karbonavgift til fordeling (KAF) er en modell som har eksistert en stund i flere provinser i Canada, men nå skal den innføres i hele landet. I British Columbia, hvor avgiften har eksistert lengst, uttrykker cirka 60 prosent av befolkningen støtte til avgiften. Det er mye, med tanke på avgifters generelle popularitet.

Hvordan kan en avgift få støtte av flesteparten av befolkningen? Jo, fordi det er en avgift som gir de fleste mer penger i lommeboka og fordi den gir synlige utslippskutt. Beregninger viser at 7 av 10 tjener på denne avgiften. British Columbia er den provinsen i Canada som har kuttet mest klimagasser siden KAF ble innført, samtidig som den økonomiske veksten har vært høyere en resten av landet.

I Norge har vi allerede avgifter på drivstoff, strøm og flyreiser. Med KAF ville disse avgiftene økes forutsigbart og gradvis, slik at folk får mulighet til å tilpasse seg. Og viktigst: I stedet for at inntektene fra disse havner i statskassa, vil de havne i en pott som vil fordeles likt til alle innbyggere. Det er ingenting i veien for at andre typer forbruk kan inkluderes også.

Her er et eksempel på hvordan det kan se ut: En rik person som kjører SUV og flyr mye vil hypotetisk betale 3000 kr i avgift. En syklende student vil betale 1000 kr. Til sammen blir det 4000 kroner i potten. Alle vil få utbetalt det samme beløpet i «belønning», altså så vil begge få 2000 kroner tilbake, men SUV-eieren taper 1000 kr og studenten tjener 1000.

Lista over folk og bedrifter som støtter forslaget har blitt veldig lang. Alt fra klimaforskere, som James Hansen, til oljeselskaper, som ExxonMobil, har uttrykt støtte til en slik avgift. I Norge har denne modellen vært mindre kjent, men har i løpet av de siste årene kommet mer og mer på dagsorden. Også her i landet har KAF fått støtte fra ulike leire, som Naturvernforbundet og Civita.

Men så langt er det kun MDG som har fremmet forslag på Stortinget om å innføre KAF i Norge. Mitt håp er at denne modellen nå kommer høyere opp på den politiske dagsordenen.

Kilder:
Canada innfører karbonskatt som vil gi mer penger til folk flest - https://www.nrk.no/urix/canada-innforer-karbonskatt-som-vil-gi-mer-penger-til-folk-flest-1.14264523

Hva er karbonavgift til fordeling (KAF)?-  Naturvernforbundet: 
https://naturvernforbundet.no/klima/hva-er-karbonavgift-til-fordeling-kaf-article34560-126.html

Karbonavgift som nullsumskatt - Civita:
https://www.civita.no/publikasjon/karbonavgifter-som-nullsumskatt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags