Madshus - hva nå?

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Meninger 

La meg aller først, før dere leser videre, si at jeg ikke har innsikt i verken verdenscupsirkuset, spillet i kulissene, kampen mellom skiprodusentene eller informasjon om styremøtene i Madshus. Og; jeg ønsker Ingvild Flugstad Østberg alt godt i den videre karrieren på sitt nye skimerke – hun vil forbli en strålende Gjøvik-ambassasdør selv om skiene hun går på, ikke produseres på Biri.

Likevel vil jeg få lov til å komme med en liten bekymringsmelding overfor det som nå skjer ved Madshus skifabrikk. For oss på Biri er den en hjørnesteinsbedrift med sine vel 90 ansatte. For oss i Gjøvik er den ett av våre sterkeste merkevareprodukter som blir prodsert her. For oss i skinasjonen Norge har skimerket Madshus vært synonymt med kvalitet og nyskaping.

Det kan Madshus fortsatt vil være. Men jeg må få uttrykke en viss bekymring over at vi nå ser den ene skiløperen etter den andre forlater merkevaren Madshus. Ja, for Ingvild Flugstad Østberg er bare den siste i rekken. Fra før har landslagsutøvere som Pål Golberg og Marte Olsby forlatt Madshus, sistnevnte gjorde det faktisk midt i fjorårs-sesongen.

Men for min egen del, er jeg like bekymret over at vi den siste tiden har sett våre lokale og spennende utøvere, slik som Tuva Bakkemo fra Gjøvik, Martne Mæhlum Johansen fra Toten, Håvard Hovden fra Mjøsski og Mattis Stenshagen fra Follebu har vraket Madshus. Hva kommer det av?

En skulle tro at ledelsen i Madshus hadde lagt en velfundert og god plan for hvordan man framover skulle rekruttere flere av våre kommende landslagsutøvere til å gå på ski fra vår lokale skiprodusent. Skisalg fremmes som regel av spydspissenes prestasjoner. Hvem i Madshus-stallen nå er de som skal gi unge, lokale skiutøvere troen på at du kan bli aller best på de skiene? Det hjelper lite å være blant de nyskapende, hvis man ikke har utøvere som kan vise fram at man faktisk er litt bedre enn de andre. Men håpet mitt er sjølsagt at Madshus har en strategi for hvordan de igjen skal kunne kapre utøvere. De flaggskipene Madshus hadde, Thomas Alsgaard og Ole Einar Bjørndalen, er navn som fortsatt klinger godt, og som vi håper kan bidra. Framtidas laurbær er det imidlertid andre som må vinne for Madshus, og derfor er

Dagens eiere av Madshus har ingen lokal tilknytning, og det er da også mange år siden Madshus-konsernet har vært på lokale hender. Tidligere resultater har vist at det ikke er eierskapet det nødvendigvis er noe galt med. Derfor påhviler det den stedlige ledelsen å ha en god dialog med utøverne i stallen framover nå. De må også sondere markedet for flere utøvere, og samtidig være en organisasjon som takler de krav som tiden krever av framtidas skiprodusenter. Særlig mener jeg det er viktig at Madshus er en skiprodusent som er langt fremme i skoa når det gjelder å ha et opplegg for våre unge og lovende utøvere, både lokale og nasjonale, slik at de kan hevde seg framover. La oss håpe de lykkes i sitt arbeid for en skifabrikk som betyr mye for mange!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags