Positiv til forsøk uten lekser

BEDRE: Jorunn Pedersen har gjort forsøk i egen klasse som gjør henne positivt innstilt til forsøk med leksefri skole.

BEDRE: Jorunn Pedersen har gjort forsøk i egen klasse som gjør henne positivt innstilt til forsøk med leksefri skole. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerUtdanningsforbundet har i et leserinnlegg i OA skrevet at de har forstått at politikerne i kommunen skal ta stilling til om det skal være leksefri skole for elevene i Gjøvik-skolene. Det er vel ikke det kommunestyret og formannskapet har vedtatt. Det er direkte misvisende. De har vedtatt at det skal være en prøveordning.

Vedtaket er at et utvalg med representanter for lærere, foreldre, elever og skoleledelse gjennomgår leksebegrepet og hva det skal og ikke skal innebære, samt foreslå forsvarlig mengde lekser.

Målet er at arbeidet skal gi en felles rutine for skolearbeidet i Gjøvik kommune uten pålagte lekser hjemme, og en anbefaling til en prøveordning ved en utvalgt skole fra høsten 2019.

Målet for Rødt, som har foreslått denne prøveordningen, er at lærerne skal kunne legge til rette for at elevene lærer det de skal på skolen og slippe hjemmelekser.

Det er derfor ikke riktig at politikerne vedtar dette over hodet på lærerne. Vedtaket er, som skrevet over, at alle impliserte parter skal utrede dette.

Vi er selvsagt enig i at all leksehjelp på skolen skal utføres av kvalifiserte lærere. Ikke som nå, av assistenter.

Rødt er enig i strekpunktene som Utdanningsforbundet skisserer i slutten av sitt leserinnlegg.

Vi reagerer på at Utdanningsforbundet er kritiske til at politikerne diskuterer og vedtar å prøve ut ting som har fungert bra andre steder. Det er vel slik at de kan vedta å prøve forskjellig måter å lære på, særlig når de samme politikerne legger opp til omfattende deltakelse fra alle grupper dette omhandler.

Da «leksefri skole» første gangen ble diskutert, var jeg veldig skeptisk, jeg mente og trodde at hvis de skulle kunne lære mer og bedre måtte de jobbe med stoffet hjemme, det vil si lekser.
Så, hvis jeg skulle fronte et forslag fra Rødt om en prøveordning uten pålagte hjemmelekser, måtte jeg prøve det sjøl.
Spørsmålet jeg stilte meg var: «hvordan kan jeg som lærer legge til rette for at elevene lærer det de skal på skolen, og dermed slippe hjemmelekse?»
Ut fra det spørsmålet forberedte jeg meg på en annen måte, og derav ble undervisningen min endret. Har med gode resultater praktiserte dette i samfunnsfag i 9.- og 10. trinn. Tilbakemelding fra elever på begge trinnene var udelt positiv. De syntes det var morsommere og at de lærte mer. Samme prøve ble brukt i 9. trinn 2017 og 9. trinn 2018, og resultatet/forståelsen var høyere der vi jobbet bedre med stoffet på skolen kontra der de hadde hjemmelekser.
Har kollegaer som kombinerer Fysak og gloser/verb i fremmedspråk og gangetabellen. Tror vi bare må tørre å prøve nye ting.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags