Pussig praksis for pakkepost

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

KommentarFra 2016 ble det norske postmonopolet fullstendig opphevet. Det er nå fritt frem for enhver transportør å forestå ombringing av alle slags pakker og brev. Dette blant annet som følge av EUs tredje postdirektiv, der det i god markedsliberalistisk ånd antas at dess mer konkurranse, dess billigere og bedre blir alt for folk og samfunn.

Statseide Posten Norge er også fritatt for å levere post på lørdager, og flere postløse dager kan det bli. Årsaken er selvsagt at stadig mer post får sin håndtering i digital form. Men da snakker vi om brevpost. For det er vekst i distribusjonen av pakkepost, ikke minst på grunn av økende netthandel, som nødvendigvis innebærer at varen til syvende og sist må bringes fysisk til kunden.

Dette har til sammen skapt et stort marked for private distribusjonsselskaper – både selskaper opprettet spesielt for dette og selskaper som har lagt slike tjenester oppå allerede veletablert transportvirksomhet.

Resultatet er at når vi bestiller et eller annet fra en nettbutikk, vil det bli sendt oss på en måte det i utgangspunktet ikke er så lett å ha oversikt over. Det kan dukke opp på en butikk som har lagt slik utleveringstjeneste til sin virksomhet, på Posten som før (det vil nå også helst si i en butikk), på døra, i postkassen, eller faktisk utenpå postkassen. Men vi får jo en SMS eller mail, eventuelt telefon eller lapp i postkassen, om hvor vi kan hente forsendelsen, så vi finner jo stort sett ut av det.

Noen private distributører er flinke til å yte en god og sikker tjeneste, som tysk-eide DHL med en telefon og deretter levering på døra – helst i hånda på deg, eller bare på trappa hvis du ikke er hjemme, våken eller rask nok til å lukke opp.

Mens den praksis vi fortalte om i OA torsdag på meg fremtrer som nokså besynderlig. Dansk-svenske (egentlig statlige) PostNord har lagt seg til den praksis at de henger pakkene UTENPÅ postkassen, kanskje fordi de er for store til å få plass nedi. Så sender de en SMS og regner pakken som «levert».

Riktignok er vi et nokså lovlydig folk her i landet, men dette synes jeg blir en noe overdreven demonstrasjon av vår antatte kollektive rettskaffenhet. Synes de det er helt utenkelig at noen kan komme og stjele pakken? I andre land jeg kjenner til ville en slik praksis vært helt utenkelig. Pakken ville vært borte på et blunk.

I tilfellet vi fortalte om torsdag ble pakken hengt på postkassen grytidlig på morgenen, mens kunden først fikk SMS noe senere. Da den skulle hentes, var den borte.

I denne saken, som Romerikes Blad først tok tak i, ble pakken raskt erstattet med en ny. Men ofte kan ting man kjøper på nett være bortimot uerstattelige engangstilfeller av plater, filmer eller bøker man finner. Da er det å håpe at det blir levert på en tryggere måte.

Øyvin Søraa

Utgavesjef i Oppland Arbeiderblad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags