Gå til sidens hovedinnhold

Ikke ta fra oss bussen vår!

Artikkelen er over 3 år gammel

Rute 153 Brandbu-Oslo, også kjent som «pendlerbussen», skal legges ned sommeren 2018. Hvorfor?

Ruta skal ikke konkurrere med annen kollektivtrafikk i samme dalføre, og bussen konkurrerer visst med toget, altså Gjøvikbanen. Forstå det den som kan.

Vi som tar «Pendlerbussen» benytter oss av den fordi den er det beste alternativet for å komme seg tur-retur jobb/hjem.

Vi som tar denne bussen har jobb på steder som toget IKKE går til.

«Pendlerbussen» går strekningen Brandbu-Jaren-Gran-Roa-Grua-Bjørgeseter-Harestua-Nittedal-Hagan-Gjelleråsen-Grorud-Kaldbakken-Alfaset-Alnabru-Brobekk-Økern-Helsfyr-Oslo bussterminal. Du kommer deg ikke til Hagan og videre nedover bussens rute med Gjøvik-banen.

Det er kjempeflott å ta buss! Der sitter du godt, har relativt god plass og det er stille og rolig nok til å kunne ta en blund om man vil.

Toget er det ikke noe galt med. Det er kjempefint. Og jeg har selv vært togpendler i mange år. Men da jobbet jeg i Oslo sentrum, så da var toget mest praktisk. Det er ikke det mest praktiske nå.

I disse dager hvor det er så inn å være «grønn» og man skal tenke miljø og kollektivt, hvorfor skal noe som fungerer og som er et godt tillegg til NSB og toget bare legges ned med et enkelt pennestrøk? Hvorfor skal det ikke legges til rette for at folk enklest mulig kommer seg på jobb? Vi blir jo stadig oppfordret til å reise mer kollektivt. Ja, men så ikke ta bort mulighetene da!

Det er ikke til å komme fra at i alle fall jeg bor i en pendler-kommune. Og det er stadig flere som rett og slett oppdager at det faktisk går en buss og forstår hvor den går, og at de ikke trenger å kjøre bil til jobb. Det er utrolig mange som ikke er klar over denne muligheten som går «rett forbi døra». Med økte bompriser i Oslo, og med bommen mellom Gran og Lunner, så skulle det ikke forundre meg om flere etter hvert benytter seg av tilbudet. Med mindre tilbudet blir borte da – sånn i det stille ...

Siden 2012 har antall passasjerer på denne ruta bare økt hvert år! Hvis det hadde vært en konstant nedgang så kunne jeg ha forstått at ruta ble vurdert nedlagt. Men siden den kun har en økning fra år til år så forstår jeg det ikke. En bedrift som bruker midler på å markedsføre noe, og når dette noe da har en økning fra år til år så er det vel ikke logisk å kutte ut det som stadig blir bedre?

Hvert år har det vært en passasjerøkning i forhold til fjoråret på rute 153 Brandbu-Oslo. Jeg forstår ikke at noe som ser ut til å være vellykket plutselig vurderes å legges ned.

For at jeg skal komme meg til jobb hvis/når bussen legges ned, så må jeg kjøre bil Harestua-Tveita.

Jeg liker ikke å måtte kjøre for jeg blir trøtt, og i tillegg blir det litt av noen kjøreutgifter med flere bommer og rushtidstillegg og drivstoff/slitasje m.m., med mindre jeg kjører elbil og fortsatt kan nyte enkelte goder i bom og kollektivfelt.

For at jeg skal komme meg til jobb hvis/når bussen legges ned, må jeg kjøre tog Harestua-Oslo S og T-bane fra Oslo S til Tveita.

Jeg liker ikke å måtte stresse mellom tog og T-bane for å rekke jobb.

Jeg aner ikke hvilket alternativ jeg skal velge! Jeg liker ingen av dem. Jeg ønsker å bruke bussen, for den er det alternativet som passer best i forhold til hvor jeg skal, selv om jeg må gå fra Alnabru og opp til Tveita for å komme på jobb. Jeg går heller 20 minutter i tillegg til å ta buss, enn å kjøre bil, eller ta tog og T-bane.

VÅKN OPP, folkens!

Vis at dere vil beholde bussen! Det hjelper ikke bare snakke om det. Noen må protestere! Eller skjer det i alle fall ikke noe! Og nå løper tiden fra oss hvis det ikke allerede er for seint.

Kommentarer til denne saken