Kjenseth kan bli Opplands elbilhelt

OPPFØLGING: – Skal hele salget bli elektrisk, må alle bilkjøpere være sikre på muligheten for å få ladet bilen sin, påpeker artikkelforfatterne, som håper Ketil Kjenseth (V) vil ta tak i dette.

OPPFØLGING: – Skal hele salget bli elektrisk, må alle bilkjøpere være sikre på muligheten for å få ladet bilen sin, påpeker artikkelforfatterne, som håper Ketil Kjenseth (V) vil ta tak i dette. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevStortinget jobber nå med statsbudsjettet for 2019. Som del av dette må energi- og miljøkomiteen og Opplands representant, komiteleder Ketil Kjenseth, diskutere hvordan borettslag og sameier kan hjelpes i gang med å legge til rette for at alle beboere skal kunne lade elbilen sin.

For å få ned utslippene må bilparken gå over fra fossilt drivstoff til elektrisitet. Og Stortinget har vedtatt at hele nybilsalget skal være utslippsfritt fra 2025. I september utgjorde elbiler nesten halvparten av hele nybilsalget i Norge, og i Oppland 29 prosent. Men skal hele salget bli elektrisk, må alle bilkjøpere være sikre på muligheten for å få ladet bilen sin.

Hjemmelading er det beste både for oss som forbrukere og for samfunnet. Hjemmelading er billigst, enklest og gir minst belastning i strømnettet. Og hjemmelading byr på få problemer om du bor i enebolig og kan sette opp en ladeboks på veggen. Vanskeligere blir det ofte i fellesparkeringen til borettslaget. Mange borettslagsstyrer mangler kunnskapen som trengs om både teknologi og kostnader. En felles investering i å gjøre borettslaget ladeklart må likevel på plass, fordi alle nye biler skal være utslippsfrie om bare få år.

I en spørreundersøkelse Norsk elbilforening og Norsk boligbyggerlag har gjennomført blant folk som bor i leiligheter, oppgir 60 prosent at de ser det som lite sannsynlig at deres neste bil blir en elbil, nettopp på grunn av manglende lademulighet. En av fire boliger i Norge er blokkleiligheter. I vårt fylke finner vi 6996 husstander i blokk. Det haster med å sikre at elbil også blir en mulighet for alle som ikke bor i enebolig eller rekkehus.

Vi trenger en nasjonal støtteordning som kan bidra til at flere borettslag og sameier installerer ladeinfrastruktur for sine beboere. Erfaringen fra lokale initiativ i flere byer er at slike støtteordninger gir akkurat det lille dyttet flere borettslag trenger for å legge til rette for elektrifiseringen av bilparken. Men elbilpolitikken er et nasjonalt ansvar, og kan ikke være avhengig av den enkelte kommunes økonomi.

Stortinget har satt ambisiøse mål for elbilsalget, og sendt et klart signal til bilister om å velge elektrisk. Da må Stortinget også følge opp for å sikre tilgang til hjemmelading for alle de som skal bli elbilister. Ketil Kjenseth kan bli en elbilhelt i energi- og miljøkomiteen. Han kan sørge for at vi sammen kan kjøre ut fra fellesgarasjene våre og inn i framtiden, med fulladede batterier.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags