Innlandstrafikk er ikke et foretak

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Vi viser til Anders Kollmar-Dæhlin fra Fagforbundet Innlandet sitt innlegg i Oppland Arbeiderblad 20. april.

Det er bra at Fagforbundet Innlandet er på ballen og gir fagligpolitiske innspill. Disse vil vi ta med oss når vi skal behandle utredningen om framtidig driftsmodell som skal vurderes i løpet av høsten i Innlandet Fylkeskommune. Ordningen med anbud i kollektivtrafikken skal også evalueres og vil være «under lupen» i flere faser fram til 2021. Vi har relativt god tid på dette arbeidet ettersom neste anbudsprosess først kommer i 2022.

Det er likevel viktig for oss å presisere at Innlandstrafikk ikke er et foretak slik Kollmar-Dæhlin gir uttrykk for. Innlandstrafikk er en fagenhet underlagt Innlandet Fylkeskommune, og dermed underlagt politisk styring av fylkestinget.
Tidligere var Hedmark Trafikk organisert som et fylkeskommunalt foretak med eget styre, mens man i Oppland hele tiden har hatt en fagenhet. Det må sies at begge disse to organisasjonsformene har fungert godt. Likevel valgte fellesnemda for Hedmark og Oppland en fagenhetsorganisering for å ha best mulig politisk styring i overgangen til et fylke. Dette skal vi også evaluere mot slutten av valgperioden.

Vi i Innlandet Arbeiderparti er opptatte av at kollektivtrafikken skal være trygg, tilgjengelig og miljøvennlig. For å få til det på en god måte, så bruker vi vår innkjøpsmakt. Gjennom det offentliges rolle som innkjøper skal vi skjerpe kravene om ryddige lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i selskaper vi kjøper tjenester av.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken