Tremoens fremtidsvyer

KLAR TIL DYST: Den nye fylkesmannenn Knut Storberget legger ut på en 48 dager lang rundreise i det nye Innlandet fylke. Artikkelforfatteren påpeker at avstandene er store og kommunene mange i det nye fylket.

KLAR TIL DYST: Den nye fylkesmannenn Knut Storberget legger ut på en 48 dager lang rundreise i det nye Innlandet fylke. Artikkelforfatteren påpeker at avstandene er store og kommunene mange i det nye fylket. Foto:

Av
DEL

MeningerPå nettet har jeg lest tidligere fylkesmann Sigurd Tremoens vyer for Innlandet i framtid. Han sier: Innlandet blir et stort fylke i areal, i folketall relativt lite. Avstandene er store og kommunene mange. Innlandets andel av Norges befolkning synker, og vi blir stadig eldre. (Uthevet av undertegnede.)

Dette er da samme melding som de tidligere fylkesmennene Knut Korsæth og Sigbjørn Johnsen kom med i Aftenpostens føstesideoppslag høsten 1999! Tiden som har gått mellom disse observasjonene, bør få ansvarlige politikere til sette i gang tiltak? Eller skal det bare ralle og gå videre?

Sett fra utsiden er ett forhold med forming av Innlandet særlig skuffende: At ikke styrende personer fra de to fylkene evner å komme sammen med tillit til hverandre og utgangspunkt i den første setningen sitert fra Tremoen, med en klar målsetting: Hva har vi i dette store området? Hvordan kan vi få det til å fungere optimalt for våre etterkommere? Hva må til?

I stedet har det utviklet seg en dårlig skjult egoistisk polarisering hvor det står om å få mest mulig til «sin» hovedby. Ett av utslagene er at det heies på Mjøsbyen ved Mjøsbrua. Et slags minste felles multiplum for lokalisering av det nye hovedsykehuset. Dette ble understreket av en fylkespolitiker i Oppland som hadde et panegyrisk innlegg i GD i sommer – uten noe belegg – annet enn at det ville bli et stort løft for befolkningen å reise denne byen. Det er vemodig å se slike innlegg.

Det minner ikke lite om flylassen ved Fagernes som nå er nedlagt, mens alle som vil, kan se at svenskene og tryslingene bygger en tilsvarende. Den nå nedlagte flyplassen var også et stort løft for folket i Oppland. Først da den ble bygget og siden med tilskudd til årlig drift. Hva om Mjøsbyen blir en «kvasi-greie»? Eller står vi overfor et annet scenario? At hovedsykehuset er inne for en «mellom-landing» i påvente av regjeringsskifte med Ap-dominert regjering? Det er ingen hemmelighet at Hamar-leiren sikler etter sykehuset. Der er flere sterke Ap-rikspolitikere med utstrakte nettverk og det er heller ikke vanskelig å tenke seg en helseminister fra dette miljøet som lett vil finne gode grunner til lokalisering i den ene av de to mulige byene i Innlandet.

Men Tremoen var også inne på samhandling. Det må være helt klart at veisamband er avgjørende for at samhandling skal kunne inntreffe - særlig i Innlandet. Innleid rapport har påvist for få år siden at Valdres hadde noe samhandling med Gjøvikregionen – ellers lite og ingenting med resten av fylket. Så ille var ståa, at tidlig i 2018 ble det offisielt vurdert av valdrisene å slutte seg til Viken.

Og hvordan er det med samhandlingen for Gudbrandsdalen, Rendalen og Trysil? Ja, hvordan skal det nye storfylket henge i hop i dette området? Er ikke dette en hovedvei som mangler? Hvordan kan Innlandet fungere med den på plass? Er det verd en evaluering for å belegge virkningene?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags