Gjøvikbanen - dype seter og servering

For dårlig: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet de nye flirttogene på Gjøvikbanen. Komforten på disse togsettene er for dårlig, mener artikkelforfatteren. Arkivbilde

For dårlig: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet de nye flirttogene på Gjøvikbanen. Komforten på disse togsettene er for dårlig, mener artikkelforfatteren. Arkivbilde

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerÅpent brev og sommerlig hilsen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

For mange år siden, da Ketil Solvik-Olsen fortsatt var liten gutt i kortbukse, opparbeidet jeg meg «reisende kompetanse» på Gjøvikbanen. Jeg arbeidet i Oslo i 20 år og tok ofte togturen hjem til Gjøvik i helgene. Midten av 1970-tallet og utover bød på god komfort for reisende, med høyryggede, myke seter med nakkestøtte, regulerbare, slik at de kunne slås nesten ned til liggestilling om man ville ta seg en blund underveis. I ryggen på setet foran deg var det bord som kunne slås ut til plassering av kaffe og niste, nettingkurv til aviser, regulerbar fotstøtte og armlene mellom setene, dette kunne slås opp om man ikke ville bruke det. I enden av vogna var det god plass til bagasje, i tillegg til gjennomgående hylle over alle setene.

Disse tog-minnene kom tilbake til meg da jeg leste et nyhetsinnlegg i Oppland Arbeiderblad 29.juni hvor det refereres til Rigmor Aaserud (Ap) sitt spørsmål til Samferdselsministeren om «hvorfor skal det være så stor forskjell på togmateriellet på den ene og den andre siden av Mjøsa?» Solvik-Olsens politiker svar var at «det er godt samsvar mellom reisestruktur og setetyper på Gjøvikbanen». Aaserud mente det var bedre seter og mer komfort på Hamarsida. Ingen snakket om reisestruktur på 70-tallet, det skulle bare være gode og mange nok sitteplasser, med god plass til bena – og det var det.

Samferdselsministeren fortsetter «det vil ikke være hensiktsmessig å øke andelen seter med regiontogstandard på bekostning av togets transportkapasitet». I alle år Solvik-Olsen, har det runget over høyttaleranlegget både fra Gjøvik stasjon og Oslo S; «REGIONTOG til Gjøvik/ Oslo….». Plutselig er det ikke regiontog lenger, men lokaltog eller? Og plutselig kan vi ikke ta oss råd til å ha seter med regiontogstandard lenger, det var det han sa! Vi har alltid hatt seter med regiontogstandard – men de nyeste togsettene har de mest ukomfortable setene siden dieseltogenes røde skaiseter og gusjegrønne gardiner. Mulig Gjøvikbanen nå defineres som lokaltog og ikke som regiontogsstrekning lenger, da kan komforten senkes – men vi reiser akkurat like langt som før og det tar like lang tid som før, selv om togsettene er nye.

Personen som har vært «mal» for de nye setene må ha hatt ekstrem rett rygg. Setene er korte i ryggen, man kan ikke slappe av og legge hodet bakover, setene kan ikke reguleres, har ingen nakkestøtte, ikke noe bord til kaffekoppen, ingen aviskurv eller fotstøtte – det kalles utvikling, framskritt, men gir passasjerene en dårligere reiseopplevelse. Dessuten er det klappseter, så skulle du uheldigvis sette fra deg veska i setet ved siden av deg, blir den skvist av det hardt sammenklemte setet.

Joda, vi overlever, vi som ikke reiser så ofte, men jeg forstår pendlere veldig godt, som skal sitte der hver dag – nei, det meste var ikke bedre før, men togsetene på Gjøvikbanen var langt bedre, og jeg som trodde det var et mål å få flere reisende over fra vei til bane?

Det er nok de reisende som betaler for transportkapasiteten Solvik-Olsen, med dårligere komfort. Togvognkonstruktøren har greid å klemme inn noen ekstra seter pr vogn, og det gir penger i kassa det, hvor mange passasjerer som benytter seg av setene virker mindre interessant. Det er som i samfunnet ellers, eierne skal tjene mest mulig penger, mens service og komfort for de som bruker tjenesten kommer i andre rekke.

I gamle dager var det fredagsluksus etter endt arbeidsuke og synke ned i et mykt sete man hadde kjempet seg til, med avgang fra Oslo kl 16.10. Luksus underveis var, når roen hadde senket seg, setet var regulert til slumreposisjon, å våkne med et rykk av at serveringstralla skranglet inn i togvogna. Lukten av kaffe og ferske wienerbrød vibrerte under nesen, mens togvertinnen spurte: «Lyst på kaffe – fløte i ?» Det var passasjertider det Solvik-Olsen, så synd at vi ikke har penger verken til gode seter eller servering lenger – det var service og komfort fra NSB på sitt beste!

Toalettene er mye bedre nå – det skal Gjøvikbanen ha, plass til barnevogner, rullestoler eller andre hjelpemidler.

Det vil nok ta tid å mestre øvelsen i å entre sittevogna med bagasje og kaffe, få satt seg ned, uten å ha noe bord og sette fra seg kaffen på, få plassert bagasjen opp på hylla, samtidig greie å slå ned det stramme klappsetet og lure bakenden innpå, før det smeller opp igjen - sitte spikrakt og trangt helt til Oslo uten en blund, det krever sin passasjer. Tror ikke flypassasjerer i 2- timers reiseradius fra Oslo Lufthavn heller ville sett det som noe framskritt med et kortrygget, ikke-regulerbart klappsete til London eller Paris? Dessuten er det nesten dyrere å ta regiontoget!

Servicen på Gjøvikbanen er det ingenting å si på, hyggelige og hjelpsomme ansatte, men komfort er viktig for at vi skal velge tog framfor bil. Det er like langt til Gjøvik som til Hamar fra Oslo og på et regiontog må det være regiontogstandard, ferdig med det. Ellers blir det kanskje buss for tog for godt – det er opp til deg, samferdselsminister.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags