En utfordring til byens arkitekter

SAVNER LY: Stasjonsbygningen på Gjøvik Stasjon – uten leskur for buss eller taxireisende.

SAVNER LY: Stasjonsbygningen på Gjøvik Stasjon – uten leskur for buss eller taxireisende. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevFor noen år siden fikk vi endelig en ny skysstasjon og byens drosjer fikk til slutt et tilholdssted. Selv om det ikke var direkte i sentrum av skysstasjonen, så var det i alle fall i rimelig nærhet. De hadde da gjennom noen tiår forflyttet seg rundt Jernbaneparken/Minneparken etter hvert som kommunens planavdeling stadig justerte sine meninger om hva som skulle skje i området.

Da drosjene i sin tid i mange år hadde tilhold i den gamle mursteinsbygningen ved nordre innkjøringen til NSBs godsavdeling, sørget de sjøl etter hvert for å få opp et tak i fronten som publikum kunne stå i le under når det regnet eller snødde. Tilsvarende ordnet de med tak for publikum da de måtte bygge nytt i Jernbaneparken ved Strandgata. Etter ti år der, startet en omflakkende tilværelse. Gamle Esso-stasjonen – nå Tinghuset, ekspressgodsbygningen nord for stasjonsbygningen, så tilbake til Jernbaneparken hvor de lenge holdt til i ei «hytte».

På ingen av disse midlertidige stedene var det naturlig å lage en løsning for at publikum kunne stå litt under tak. Nettopp fordi de var midlertidige. Nå har de imidlertid kommet for å bli i Jernbanestasjonens nordre del på parksiden. Da er det naturlig for taxisentralen som nettopp har mottatt serviceprisen for 2018, å tenke på en løsning for sine kunder. En eller annen form for tak-/le-løsning som gjør at publikum ikke blir gjennombløte når de står å venter på bil. Kanskje til og med noen varmelamper oppunder et tak, når det er på det kaldeste.

Å få til en løsning på dette har de etter sigende gjort flere forsøk på, men fordi stasjonsbygget er vernet så har de bestemmende myndigheter så langt sagt nei til alle forslag/forsøk til løsning. Her er det arkitektoniske hensyn å ta. Dette medfører at heller ikke bussholdeplassen på andre siden - høyre siden av inngangen til bygningen (Flybussen) har noe leskur for publikum. De andre «holdeplassene» har leskur, eller de ligger rett ved skysstasjonsbygningens overbygg.

Er det mulig å utfordre byens arkitekter til å lage en skisse – en løsning som det kan være mulig å få gjennomslag for i kommune-/fylkes-administrasjon? Det er minst fire-fem arkitektkontorer som har større prosjekter i gang eller på planstadiet i Gjøvik sentrumsområde for tiden, og dere snakker vel samme språk som de myndigheter som så langt har sagt nei til en løsning. Tar dere utfordringen?

En god og akseptert løsning hadde vært kjærkomment både for bussreisende med Flybussen (høyre siden av inngangen til bygningen) og byens drosjekunder (venstre siden). Jeg tror også byens politi hadde satt pris på litt bedre forhold for de ventende gjester som på nattestid kommer fra byens restaurant og festliv. Det hadde sikkert medført et litt roligere publikum.

Jeg tipper at byens turistkontor også vil bifalle en løsning på denne saken. Det er synd dersom byens serviceprisvinner ikke skal få godkjent en løsning for sitt våte og kalde publikum. De ønsker å yte enda bedre service, men blir hindret av «overordnede» hensyn.

Herved er ballen kastet ut til byens arkitektfaglige grupper – blir den tatt opp ?

Bjørn Aamodt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags