Til politikerne i Gjøvik

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevVi i Utdanningsforbundet Gjøvik har forstått at politikerne i kommunen vår skal ta stilling til om det skal innføres leksefri skole for elevene i Gjøvikskolene.

At dette skal være en politisk avgjørelse stiller vi oss sterkt kritiske til. Det er store forskjeller mellom elever når det gjelder hva slags tilrettelegging de trenger for å oppnå målene i læreplanene og lærerne har kompetanse og erfaring til å se hva som gagner den enkelte elev. Det bør derfor være opp til den enkelte lærer å avgjøre når det er hensiktsmessig å gi elevene hjemmelekser, ikke kommunestyret.

I stedet for å ta beslutninger over hodet på lærerne må politikerne i større grad legge til rette for at skolene kan oppnå de målene man ønsker. Alle skoler i kommunen skal tilby leksehjelp, men politikerne har bare avsatt midler til å lønne assistenter for å gjøre denne jobben.

I den norske enhetsskolen skal alle elevene gjennom det samme grunnskoleløpet, uavhengig av deres ulike styrker. Noen er sterke teoretisk, mens andre er mer praktisk anlagt. Den sistnevnte gruppen blir i liten grad ivaretatt i dagens skole.

Vi er i en situasjon i dagens samfunn der mange av elevene våre har behov for psykososial hjelp for å kunne mestre skolehverdagen. Vi trenger andre yrkesgrupper inn i skolen i tillegg til lærerne.

Utdanningsforbundet Gjøvik oppfordrer kommunens politikere til å:

– Gi elevene tilbud om leksehjelp fra kvalifiserte lærere,

– Sørge for at skolene har ressurser nok til å tilrettelegge for alle elever, både de som liker teori og de som foretrekker praksis.

– Avsette midler som gjør det mulig for skolene å ansette yrkesgrupper som barnevernspedagoger, vernepleiere og miljøterapeuter, uten at dette går på bekostning av lærernormen.

– La lærerne være lærere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags