Barnehager: Mangfold og gjensidig respekt

Vennskap. To gode venner spiser is. Jente og gutt. Svart og hvit. Begge er norske barn, med røtter fra to kulturer. Is, sommerferie. Jenta med Pokemon T-skjorte. Flerkulturell.  
Foto: Berit Keilen / NTB scanpix

Vennskap. To gode venner spiser is. Jente og gutt. Svart og hvit. Begge er norske barn, med røtter fra to kulturer. Is, sommerferie. Jenta med Pokemon T-skjorte. Flerkulturell. Foto: Berit Keilen / NTB scanpix Foto:

Av
DEL

LeserbrevI vinter kom det en ny familie til Gjøvik. De kom fra et krigsherjet land. De vil leve i fred, uten frykt og de er kommet til oss. Foreldrene begynner på Gjøvik læringssenter for å lære om den norske kulturen og for å lære norsk. Barna begynner på skole og i barnehage. Nettverk bygges.

Familien er full av undring der de kommer til barnehagen og møter det yrende livet. Små, nysgjerrige barn møter dem i garderoben; små barn fulle av sosial kompetanse, trygge og nysgjerrige. De vil gjerne vise den nye lekekameraten barnehagen sin og de strekker ut en hånd; bli med meg, så skal jeg vise deg rundt, og så kan vi leke etterpå!

Et sjenert smil møter tilbudet, ser på mamma og pappa; tør jeg? Kommunikasjonen skjer via smil, varme hender og gode øyne – trygghet til dette nye stedet bygges og personalet i barnehagen er oppmerksomt tilstede; de veileder, er gode, rause og trygge forbilder. Kunnskapsrike pedagoger, fagarbeidere og assistenter med allsidig kompetanse observerer, reflekterer og er nysgjerrige; Hva trenger dette barnet? Hvilke sterke sider har det? Hvordan skal vi tenne dette barnets stjerneøyne? Og hva trenger mamma og pappa?

Hvordan er det å komme til en ny kultur og hvordan er det å være oppdrager i en ukjent oppdragerkultur, uten familie og støttespillere rundt seg?

Det er viktig at personalet ser og har mulighet til å «favne om» foreldrenes behov, til å kunne ta den ekstra praten, bygge tillit og trygge dem på at vi skal ta godt vare på det kjæreste dere har, barnet deres. Da vil de også få en bedre dag på Læringssenteret og alt det de skal lære å ta inn av informasjon.

I rammeplanen står det at «Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt.»

Vider står det at «Personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre.»

De ansatte i Gjøviks barnehager er barnehagenes største ressurs, og barna – vår framtid – trenger hver og en ... og enda noen til.

Dette er tidlig innsats i praksis!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags