Elbiler og livsløpsanalyser

PROBLEM: - Det aller største problemet med troen på elbilsatsing nå, er imidlertid at vi bare skyver foran oss å gjøre noe med det som er det virkelige klimaproblemet: Vårt forbruk ved den måten vi lever på.

PROBLEM: - Det aller største problemet med troen på elbilsatsing nå, er imidlertid at vi bare skyver foran oss å gjøre noe med det som er det virkelige klimaproblemet: Vårt forbruk ved den måten vi lever på. Foto:

Av
DEL

MeningerKommentarer til Vegard Gramme Svello

For noen uker siden offentliggjorde en høyt ansett forskningsinstitusjon i Tysklands, Ifo, livsløpsanalyser (klimagassutslippene fra råstoffproduksjonen til vrakbehandlingen) som visste at elbiler gir høyere klimagassutslipp mer enn dieselbiler. Produksjonen av metallene til batteriene viste seg både særdeles klimabelastende og særdeles forurensende. I det norske elbilmiljøet blir den tyske livsløpsanalysen betraktet omtrent som en Muhamed-karikatur i den muslimske verden. Det er ikke måte hvor useriøs den er, ifølge elbilentusiastene.

Det som imidlertid er meget godt kjent fra andre kilder også, er at klimabelastningen fra metallproduksjonen til batteriene er stor. Tyske Ifo gikk dypt inn i problematikken og fant at produksjonen er særdeles klimabelastende. Sjøl med en strøm som inneholder bare 50 % fossilstrøm, fant de at livsløpsanalysene gir diesel- og bensinbilene lavere totale klimagassutslipp enn elbilene.

Norge har et særproblemet i fremstillingen av elbilenes klimabelastningen. Etter som Norge ikke har stort annet enn fornybar strøm, regnes det som at elbiler i Norge ikke gir klimagassutslipp verken ved bruk eller produksjon. Dette er en fatal feil. Den fornybare strømmen elbilene forbruker, kan brukes til andre formål også. Det norske overskuddet av fornybarstrøm har i svært mange tiår blitt eksportert til våre naboer og reduserer deres behov for kullkraft, og dermed klimagassutslippene fra deres kullkraftverk. Når vi bruker overskuddsstrømmen til elbilene, faller den klimagevinsten bort.

Ja! I Norge slår vi oss på brystet og elsker å fortelle at elbilene reduserer våre klimagassutslipp. Det vi ikke forteller, er at konsekvensen i klimagassutslipp fra våre naboers kullkraftverk er større. To spørsmål: Er dette virkelig god klimapolitikk? Og, ville vi satt pris på at våre naboer regnet seg store klimagevinster ved å dytte utslippene over på oss?

Produksjonen av ny fornybarkraft og ny atomkraft øker så sakte at med den farten vil det ta mange tiår før fossilandelen i verdens strømproduksjon i dag, er erstattet. I denne situasjonen ivrer elbilentusiastene for rask elektrifisering av transport. Et eksperiment som ikke vil vise noe annet enn det meget enkle og åpenbare: At svært mange elbiler til sammen forbruker svært mye strøm. Strøm verden ikke har uten å forlenge behovet for fossilstrøm kraftig. Hvor lenge det vil ta før de sterkt troende i elbilmenigheten vil bli nødt til å akseptere dette meget enke faktum, er vanskelig å forutsi. Det aller største problemet med troen på elbilsatsing nå, er imidlertid at vi bare skyver foran oss å gjøre noe med det som er det virkelige klimaproblemet: Vårt forbruk ved den måten vi lever på.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags