E6-utbygging takket være lokaldemokratiet

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Meninger 

Alle store vegprosjekter er tuftet på vedtak i lokale kommunestyrer og fylkesting. Når vegutbygging finansieres med bompenger er det lokalpolitikerne i kommunene som bestemmer traseen for hvor veien skal gå og hvor bommen skal stå. Alle som har fulgt med på slike prosesser vet hvor krevende det er. Her skal mange hensyn tas og det er ingen lett oppgave for lokalpolitikere.

Det koster å bygge veg og noen må garantere for lånet. Fylkestingene legger bompengeutredninga til grunn – og sier ja eller nei til å garantere for finansieringa av vegutbygginga. Store vegprosjekter tar ofte mange år, og det er vanskelige saker. De som oftest stemmer mot er FrP. Uten vedtak i kommuner og fylkesting så vedtar heller ikke Stortinget bygging. Alle de tunge takene og politiske kostnader bæres altså på lokaldemokratiets rygg og er fattet før det kommer til Stortinget. Det koster å få gjennom store infrastrukturtiltak. Det vil alltid være noen som blir berørt.

Når saken kommer til Stortinget har lokaldemokratiets flertall sørget for både en plan og et garantert finansieringsopplegg. Da er det underlig å registrere at Transportkomiteens Tor Andre Johnsen (FrP) gjennom flere mediekanaler er fra seg av begeistring og hevder det er takket være FrP at det blir E6-utbygging – til tross for at han selv har stemt mot i fylkestinget.

Æres den som æres bør - E6-utbygging er mulig takket være kommunestyrer og fylkesting som sier ja der FrP sier nei!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags