Gjøvikbanen bør fortsette over Mjøsbrua

TOG: Det bør bli jernbanespor på nye Mjøsbrua, mener artikkelforfatteren.

TOG: Det bør bli jernbanespor på nye Mjøsbrua, mener artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

Meninger«4-felts motorvei Moelv-Øyer er ikke verdt prisen», skriver Jon Andre Danielsen i MDG. Begrunnelsen er at det vil koste 114 kroner å kjøre vanlig personbil fra Moelv til Øyer.

Den dyreste delen av dette store prosjektet er ny Mjøsbru; men det er også den mest nødvendige delen: Mjøsbrua er både del av E6 og den eneste veiforbindelsen mellom vestsiden og østsiden av Mjøsa. Derfor bør det være aktuelt å nøye seg med ny Mjøsbru i første omgang, og utsette bygging av ny E6 videre nordover «på ubestemt tid».

Gjøvikbanen er «uferdig»: Det var meningen at den skulle bygges videre nordover vest for Mjøsa, og kobles sammen med Dovrebanen i Hovemoen nord for Lillehammer. Så lenge det ble bygd nye jernbaner ble andre prosjekter prioriterte foran dette. Bane nordover fra Gjøvik ble til slutt «erstattet» med moderne vei, som ble så bra at en lang del av den – med Mjøsbru og ny bru ved Lillehammer – kunne bli lang ny del av E6.

Det var ei kjempetabbe å bygge Mjøsbrua slik den er: Med litt høyere bærekonstruksjon under kjørebanen for biler, ville det blitt plass til jernbanespor inne i den konstruksjonen, for forlengelse av Gjøvikbanen over Mjøsa til Dovrebanen ved Moelv stasjon.

Når det skal bygges ny Mjøsbru kan denne kjempetabben gjøres en gang til, eller den kan rettes opp med jernbanespor inne i bærekonstruksjon under ny E6 over Mjøsa. Kostnaden for slik kombinert Mjøsbru kan fordeles med «bare» 1/3 på jernbanedelen og 2/3 på veidelen, så de blir henholdsvis mye og litt billigere enn separate bruer.

Mjøsbru med jernbanespor må nok bygges ut fra Skulhusodden på vestsiden, i stedet for ut fra Fjordheim eller lengre nord. Dette for å få stor kurveradius der jernbane fra Gjøvik skal ut på Mjøsbru, uten dyr tunnel.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags