Bjug Ringstad misforstår føringene

Privat

Privat Foto:

Av
DEL

Leserbrev24. juli 2020 har Bjug Ringstad, Tillitsvalgt Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) Gjøvik et debattinnlegg 24. juli 2020 med overskriften «Nasjonale føringer i politikken overfor mennesker med utviklingshemming» der han skriver bl.a. sitat:
- 16. juli kom Steinar Wangen med et motinnlegg, basert på egne erfaringer og seg selv som kilde.
Jeg så ikke poenget med å nevne kilde fordi Oppland Arbeiderblad er en fylkesavis som dekker tidligere Oppland fylke nå Innlandet. Jeg har selvsagt mine opplysninger fra huseier som er Moss kommune i Østfold fylke (Nå Viken).
Videre skriver han sitat: - Nedleggelsen av institusjonsomsorgen skjedde formelt med Midlertidig lov om avvikling av institusjoner og kontrakter om privat pleie under det fylkeskommunale helsevesenet for psykisk utviklingshemmede. Sitat slutt.

Det er det offentlige eierskapet som opphørte. Institusjoner for utviklingshemmede eksisterer fremdeles men nå med private eiere som for eksempel Granly Stiftelse på Kapp på Østre Toten. Dette er i følge enhetsregisteret registrert som Helsepedagogisk hjem for psykisk utviklingshemmede. Granly Stiftelse ble i følge enhetsregisteret stiftet 3. juni 1957 og slike institusjoner har du i hele Norge men disse institusjonene inngår i følge Helsedirektoratene ikke i den offentlige statistikken fordi de innhenter kun tall på utviklingshemmede som er brukere av kommunale tjenester.

Dette er institusjoner verken Bjug Ringstad eller andre i NFU snakker om.

Jeg skal ikke spekulere i årsak men det er lov å tenke sitt.

En annen ting. Bjug Ringstad skriver at samlokaliserte boliger skulle ha maks fire til fem mennesker med utviklingshemming. Ringstads kilder er rundskriv HB-1212 fra 1990 og rundskriv HB-1255 fra 1993. Her har Ringstad misforstått noe fundamentalt for det står ingenting om antall utviklingshemmede. Derimot opereres det med antall boenheter og det er to forskjellige ting for også utviklingshemmede lever i samboerskap.
Dessuten bør både Ringstad og NFU vurdere om de skal se bort fra ansvarsreformen fordi den kommer i konflikt med funksjonsevnekonvensjonen som sier at personer med nedsatt funksjonsevne har rett til å bo hvor man vil og med hvem man vil noe ansvarsreformens grenser setter en effektiv stopper for.
Mitt råd til både Ringstad og NFU: Man må ikke bare operere med kilder. Man må også sjekke de ut akkurat på samme måte som en må sjekke at føringer blir fulgt opp i praksis for ellers fremstår det som fullstendig uten nytteverdi.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags