Tidlig innsats skaper kvalitet

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Meninger 

Oppland Arbeiderparti v/Trine Adde Hansebakken skriver i et leserinnlegg den 15. november at tidlig innsats starter i barnehagen. Jeg kunne ikke vært mer enig med Hansebakken og Arbeiderpartiet. Når hun videre hevder at kvaliteten i barnehagene varierer og at den viktigste kvalitetsfaktoren er de ansatte, er vi fortsatt 100 prosent enige.

Forskning, både nasjonal og internasjonal, viser at de ansattes kunnskap om barn er en av de viktigste faktorene for kvaliteten på barnehagetilbudet. Hva menes med dette? Barnehagelærere er viktige for at alle barn skal få en god barnehage med den rette miksen av lek, læring, trygghet og omsorg. Barnehagelærere er utdannet for å sørge for et godt pedagogisk tilbud til alle barna i barnehagen. Det er viktig for en god barndom og en god start. Utdanningsforbundet mener derfor at det ikke er nok å innføre en bemanningsnorm, men at det også må innføres en pedagognorm.

I dag er minstekravet slik at kun én av tre ansatte i barnehagen skal være barnehagelærer. Assistenter og barne- og ungdomsarbeidere er i flertall. Barnehage er ikke bare pass av barn, som kan gjøres av hvem som helst. Foreldre er eksperter på eget barn. Barn i gruppe, som i barnehage og skole, gir andre muligheter og utfordringer som det er avgjørende for kvaliteten på barnehagetilbudet, at personalet har kunnskap om. Det er i denne småbarnsperioden at barna lærer viktig sosial kompetanse for å fungere godt sammen med andre barn og voksne, i skolen og i samfunnet nå og senere. Læringen i denne perioden danner grunnlaget for hele resten av livet. Da ønsker vi at barnehagetilbudet til barna i denne viktige og verdifulle tiden skal være av best mulig kvalitet. Utdanningsforbundet mener derfor at det er på tide at minst halvparten av barnehagepersonalet skal være barnehagelærere.

Forskning viser at dette kan realiseres i hele landet i nær framtid. I en rekke kommuner er dette mulig allerede i dag. Mange barnehagelærere i dag jobber andre steder enn i barnehagen. Flere barnehagelærere vil bringe Norge på nivå med land vi liker å sammenlikne oss med. Norge er det eneste av 25 undersøkte OECD-land som verken har 50 prosent barnehagelærere eller 80 prosent ansatte med barnefaglig kompetanse. UNICEF (2008): «The Child Care Transition».

Hansebakken i Oppland Arbeiderparti er heldigvis opptatt av tidlig innsats, og at det skaper kvalitet. Hun vil sikre nok voksne, men bør også sikre nok barnehagelærere i barnehagene. Annette Trettebergstuen, Arbeiderpartiets barnehagepolitiske talsperson og fraksjonsleder i familie- og kulturkomiteen på Stortinget, sa under Arendalsuka i august i år at de ønsker en pedagognorm på 50 prosent. Jeg utfordrer herved Hansebakken og Oppland Arbeiderparti til å arbeide for det samme, slik at dette blir en del av Aps valgprogram, og at partiet setter en klar frist for når en ny norm skal være på plass. Barn i barnehage og skole har rett på kvalifiserte lærere. Våre minste barn fortjener å sikres at de møter minst 50 prosent barnehagelærere i barnehagen!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags