Du blir ikke en dårligere forelder av å være bare deg for en bitte liten stund

Du blir ikke en dårligere forelder av å være bare deg for en bitte liten periode, påpeker Anne Linn Dambråten.

Du blir ikke en dårligere forelder av å være bare deg for en bitte liten periode, påpeker Anne Linn Dambråten. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevJeg har lyst til å rose alle sterke mødre (og fedre) jeg har blitt kjent med de siste årene. I det et svangerskap starter, blir du tatt hånd om gjennom hyppige kontroller og oppfølging hos lege og jordmor. Når barnet kommer er det også et apparat rundt deg med stadige helsestasjonsbesøk og avsjekk på evenetuell fødselsdepresjon. Så blir timene sjeldnere samtidig som livet skal kombineres med andre utfordringer. For noen betyr det å kombinere jobb med fortsatt våkenetter, eller de begrensninger kroppen gir som gjør du er helt er delvis ute av arbeidslivet.

Ja, alle «vet» at småbarnslivet er tøft, og ja, alle sier akkurat det. Så hvorfor slutter oppfølging i denne tiden? I en tid hvor sosiale medier står sterkt, hvor det virker som alle får til alt – hvor er samlingspunktene hvor du kan trekke pusten, vite at vi er mange i samme båt? Kanskje det til og med kunne være rom for å strekke det så langt til å si at det du gjør er godt nok, mer en godt nok.

Kanskje er det nettopp fordi alle vet at denne fasen er tøff at man helst ikke vil klage, Man tar seg sammen, putter på et smil, mens de slitne og frustrerte tårene kommer når man har lukket døra til badet eller fått en liten biltur alene.

De jeg har blitt kjent med er tvers igjennom gode og varme mennesker. Denne kombinasjonen gjør også at de setter alle andre først, og spesielt sitt eget barn. De er utrolig sterke og tøffe. De fortjener også noen pusterom. Det er bra nok!

Flere kvinnenettsteder har i ny og ned artikler om at det er viktig både for seg selv og barnet med egentid. For noen kan det bety en helgetur. For andre kan muligheten for en kaffe med ei venninne i to timer gjøre godt, eller få spise et måltid uten å måtte ha andre å tenke på enn seg selv. Jeg så litt flåsete på disse sakene tidligere, noen tenker sikkert at dette ikke er mulig, for man gjør allerede alt man kan. Men likevel er det så viktig. Å unne seg noen småting i hverdagen, hverdagslykke, som gir et lite pusterom. Du blir ikke en dårligere forelder av å være bare deg for en bitte liten periode.

Kanskje burde de gode gamle symøtene igjen komme på banen? Pålagt sosialt samvær med likesinnede en gang i måneden. Noen timer med tekopp og en isboks, mens en kan snakke om alt og ingenting?

Vi trenger pusterom i hverdagen, hvis ikke vil det til slutt slå ut fysisk, psykisk eller i en fin kombinasjon som gir utmattelse. Noe hverken du, barnet eller samfunnet er tjent med. Det er lov å tenke bitte litt på seg selv!

Med endt påske kan vi bytte ut fjellvettreglene og minne oss på psykvettregler:

1. Bær ikke på tunge tanker alene.

2. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å få hjelp.

3. Spar på fine opplevelser, de er fine å ha i «ryggsekken».

4. Vær rustet for tunge tider, snakk om det før det blir for vanskelig.

5. Tenk på det du får til i stede for det du ikke får gjort.

6. Vær aktiv, fysisk aktivitet er bra for din psykiske helse.

7. Forsøk å gjør noe hyggelig hver dag, for deg selv eller noen andre.

Du er mer enn god nok!

Anne Linn Dambråten

Småbarnsmamma

Eina

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags