Solvik-Olsen sklir videre på glattholka

Av
DEL

Meninger 

Farlige vogntog må bort fra norske vinterveger. Det er de fleste enige om. Likevel ser vi alle hva som skjer. På en av snøværsdagene i januar stod det 18 vogntog fast bare i Øst politidistrikt, de fleste av dem var utenlandske. Så hva gjør vi? Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bedyrer at kontrollvirksomheten har økt. På snøværsdagene er det likevel vanskelig å se at dette hjelper alene. Det er allerede forbud mot å kjøre lastebil på norske vinterveier uten godkjente vinterdekk og kjetting. Mange gjør det likevel, men burde vært stoppet på grensen. Nå stilles det også spørsmål om den internasjonale dekkmerkingen holder mål for norske vinterforhold. Og det rapporteres også at mye av det utenlandske sjåfører kaller kjettinger, i virkeligheten bare er ubrukelig skrot. Mange av dem har uansett ikke den fjerneste anelse om hvordan kjettinger skal legges på. Slike vogntog åpner Frps samferdselsminister bommen for ved grensen.

Det jukses med kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Det jukses med bom-betalinger. Og det jukses med lønns- og ansettelsesforhold. Summen av dette gjør at de useriøse vinner konkurransen over seriøse transportbedrifter. Hvis ikke samferdselsministeren gidder ta opp denne kampen, men overlater til «markedet» å rydde opp, blir det fort veldig vanskelig å drive for norske transportbedrifter med norske sjåfører. Alt er ikke perfekt med norske lastebiler heller. Problemene med trafikkfarlige eller fastkjørte vogntog på våre vinterveger vil neppe forsvinne helt, selv om hver eneste utenlandske lastebil blir kontrollert og har kompetente sjåfører. Derfor må vi ha kontroller både på grensen, for å stoppe useriøse utenlandske transportører, og langs vegene innenlands, for å stoppe useriøse norske transportører.

Samferdselsministeren snakker mye, men gjør lite. Ap har flere ganger de siste årene foreslått konkrete tiltak for å stoppe sosial dumping og kriminalitet i transportsektoren, noe som naturligvis blir kategorisk stemt ned av høyresiden. Blant annet juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver, regionale verneombud for transportsektoren, tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy, og krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører. Og, ikke minst, kreve at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før kjøretøyet krysser grensen. Dette vil kunne sjalte ut mange av de verste bandittene. Derfor må man undres over at det ikke skjer noe. Er det Frps angstbiterske forhold til bompengeinnkreving som slår inn?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags