Arbeiderpartiet, når skrur dere av strømmen på Gjøvikbanen?

Av
DEL

LeserbrevTrafikken på Gjøvikbanen har steget jevnt de sener år. Om noen år er det dessverre bråstopp. De fleste byer på Østlandet opplever en rivende utvikling når den moderne jernbane ankommet byen – dette får nok ikke Gjøvik ta del i.

Men først. De fleste har nok fått med seg at det snakkes om timesavganger på Gjøvikbanen. De færreste har fått med seg hvorfor dette ikke kan skje nå. Tar man en titt på Bane NOR sine hjemmesider får man svaret: Gjøvikbanen har ikke fjernstyrte signalanlegg nord for Roa. Man er avhengig av betjente stasjoner og togmelding. Roa, Jaren og Gjøvik stasjoner er derfor bemannede. For eksempel vil det si at Jaren stasjon ringer Gjøvik stasjon får å få bekreftet klart spor slik at nordgående tog kan kjøre. Motsatt ringer Gjøvik Jaren for å klarere sørgående tog. Det kan derfor bare være ett tog på denne strekningen av gangen. Skulle man løst problemet nå måtte Eina stasjon bemannes, noe som sannsynligvis ville kreve rundt fem heltidsstillinger. I tillegg må nevnes at reisetiden Oslo-Gjøvik er ca. to timer på ca. 124 km strekning. Altså en snittfart på ca. 62 km/t. Det står med andre ord svært dårlig til på Gjøvikbanen sammenlignet med andre strekninger på Østlandet.

Den store trusselen for Gjøvikbanen er imidlertid den nye strekningen til Lillehammer. Når denne står ferdig mot 2030 (2034 til Lillehammer) vil reisetiden Oslo-Moelv være en time og ett kvarter. Det betyr at med buss fra Gjøvik til Moelv vil man være i Oslo på halvannen time. Da er Gjøvikbanen død! Alle fra Raufoss og Gjøvik kommer til å reise denne veien om Moelv – hele trafikkgrunnlaget blir borte! Skal man klare å spare en halvtime på Gjøvikbanen vil det koste mange milliarder kroner. Paradokset et at de første milliardene man bruker vil kun hjelpe de få som bor på Eina og Reinsvoll med kortere reisetid. Det skal som kjent ekstremt mye penger til for å kutte reisetiden på 124 km jernbane med en halvtime (se for eksempel anslagene for ny jernbane til Tromsø eller oppgradering av Dovrebanen på Bane NOR sine sider).

Hvem har så fått oss opp dette uføret? Hvem har styrt i Gjøvik og i Oppland omtrent like lenge som Gjøvikbanen har vært her? Jeg vil derfor gjerne spørre Arbeiderpartiet på Gjøvik nå i forbindelse med kommunevalget: Hvordan har dere klart å få oss som bor på Gjøvik og Toten opp i dette uføret? Ser dere egentlig noe realistisk håp om at det vil finnes 10–20 milliarder kroner tilgjengelig for oppgradering av Gjøvikbanen før 2030? Hvis ikke, når skal vi skru av strømmen på Gjøvikbanen?

Frode Paulsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags