Å kjøpe billig kan bli dyrt!

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Bane Nor inngikk i sin tid entrepriser for to av fem totalprosjekter ved Follobanen med det italienske selskapet Condotte. Men nå på nyåret hevet oppdragsgiver Bane Nor avtalene etter at økonomien i Condotte har hanglet i flere måneder. Allerede sist sommer skyldte de ulike underentreprenører 100 millioner. For at arbeidet med banen ikke skulle stanse unødig lenger har Bane Nor overtatt styringen av prosjektet.

Et nær lik situasjon oppsto på andre sida av Mjøsa da det østerrikske entreprenørselskapet Alpine Bau endte i skifteretten. Statens vegvesen måtte si opp avtalene om bygging av vei og bane og legge dem ut på nytt anbud. Hæhre overtok arbeidet. De vant for øvrig anbudet på E6 Kolomoen – Moelv. Ved konkursen i Alpine Bau ble det av fagfolk kommentert at østerrikerne lå langt tilbake med hensyn til moderne hjelpemidler. Det ble også poengtert at de hadde en tungrodd beslutningsprosess og en uheldig praksis når det gjaldt å registrere uønskede hendelser. Selvsagt ble det også store ekstrakostnader på grunn av konkursen. En halv milliard ble nevnt.

Nå er det reist en debatt på politisk hold, blant annet av Opplands stortingsrepresentant Ivar Odnes, og Arbeiderpartiets Sverre Myrli. Myrli har spurt om hvordan staten kunne inngå en stor kontrakt med Condotte så lenge man var klar over at selskapet hadde en svært høy gjeld. Myrli mener vi i større grad bør benytte norske entreprenører og dermed støtte opp under norsk bygg- og anleggsbransje. Til det er vel å si at ved slike store anlegg er det en rekke underleverandører som står for den store sysselsettingen, og de fleste av disse er norske. Tidsskriftet Byggeindustrien siterer finansprofessor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole. Han karakteriserer valget av entreprenør som en skandale.

Disse to eksemplene er langt fra de eneste som stiller spørsmål ved anbudsprinsippet og de kravspesifikasjoner som legges til grunn ved anbud. Vi har friskt i minne renovasjonsskandalene med Veireno. Revisjonsfirmaet Deloitte skrev i sin granskningsrapport at hele anbudsprosessen ble kjørt internt i renovasjonsetaten i Oslo, og uten politisk styring. «Alle» kan i ettertid se at anbudet som ble gikk umulig kunne gjennomføres. Denne anbudsprosessen presset også RenoNorden til å inngå flere tapsbringende avtaler. Vi vet alle hvordan det gikk – etter at nye eiere først «tappet» selskapet for store verdier.

Det er ikke noe enkelt svar på de mange spørsmål som reises etter disse episodene som koster storsamfunnet milliardbeløp og forsinkede prosjekter. Men jeg mener det bør føre til at det i anbudsprosesser må legges større vekt på andre forhold enn kun pris. Å kjøpe det billigste kan faktisk bli ganske dyrt til slutt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken