De siste tre vintrene har det vært kolonnekjøring i 130 timer på E16-strekningen - nå er den ferdigbygget

ÅPNET: Samferdselsminister Knut Arild Hareide klippet snora og markerte at E16-strekningen fra Øye til Borlaug er åpnet.

ÅPNET: Samferdselsminister Knut Arild Hareide klippet snora og markerte at E16-strekningen fra Øye til Borlaug er åpnet. Foto:

Onsdag ble den utbygde E16-veistrekningen mellom Øye i Vang og Borlaug i Lærdal åpnet av samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DEL

E16 over Filefjell, en strekning som på mange måter knytter landet sammen, er ferdig utbygd. Torsdag var Knut Arild Hareide (KRF) på plass i Valdres for å markere åpningen av den sistre delstrekningen, veien mellom Øye og Eidsbru i Vang.

– Veien over Filefjell er nå vintersikra. Veien er med på å holde Norge i gang, og derfor er dette viktig for hele landet. Nå kan gods og folk komme seg tryggere fram over denne fjellovergangen, sa samferdselsministeren etter åpningen.

Ifølge Statens vegvesen, som omtaler det som at E16 over Filefjell «nesten aldri er vinterstengt», var det kolonnekjøring på fjellovergangen mellom Valdres og Lærdal i 130 timer fordelt på de tre siste vintrene. Til sammenligning var det kolonnekjøring i 780 timer på Hemsedalsfjellet, 1681 timer på Haukelifjellet og 1066 timer på Strynefjellet.

De mest kritiske punktene over Filefjell ble utbedret for tre år siden, noe som er årsaken til det lave timetallet med kolonnekjøring.

Den nye E16-strekningen er kortet ned med 1,5 kilometer sammenlignet med tidligere trasé, men har betydelig høyere gjennomsnittsfart. Den 40 kilometer lange strekningen har kostet 3,4 milliarder kroner, neo som er billigere enn planlagt.

Det er tre tunneler på til sammen 12 kilometer på strekningen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken