Det er over 30 år siden tungrockerne i Conception albumdebuterte med den selvfinansierte «The last sunset» som raskt gikk fra å være en lokal snakkis og favoritt til å nå metalfans langt utover Toten. Til og med Norsktoppen snappet opp tittelsporet som faktisk lå så høyt som nummer to på lista – bare slått av Halvdan Sivertsen og «Titusen tommeltotta».

Conceptions fire første album har inntil nylig vært umulig å høre på digitale strømmetjenester, men det er mer godt nytt for den trofaste og tålmodige Conception-fansen: I september kommer nemlig «The last sunset», «Parallel minds», «In your multitude» og «Flow» ut på farget vinyl, noe som må være både fellesferie og nyttårsaften på en gang for den samlevillige fansen.

I den anledning koster vi på oss et lite tilbakeblikk på det kruttsterke heavy metal-eventyret fra Raufoss.

Oppmerksomhet

Fra øvingslokalet på Ihle på slutten av 1980-tallet meislet Tore Østby & co. ut låtene som til slutt skulle havne på debutalbumet. Med sine tunge riff og fyrige flamencogitarer fikk «The last sunset» raskt bein å gå på, og takket være en våken radio-DJ i England hadde snart metallfans over store deler av Europa hørt om bandet som besto av og fortsatt består av Tore Østby, Arve Heimdal, Ingar Amlien og Roy Khan.

I Storbritannia snappet nemlig BBC-diskjockey Tommy Vance tidlig opp Conception og lot de får rikelig med spilletid på sitt «The Friday Rock Show». Radiobølgene fra London sendte tungmetallen fra Raufoss ned til Tyskland, der det satt både produsenter og plateselskapsfolk som mer enn gjerne ville ha Conception i stallen.

Oppfølgeren «Parallel minds» kom i 1993, og ble utgitt på det prestisjetunge tyske plateselskapet Noise med velrenommerte Tommy Newton i produsentstolen, og regnes av mange som kanskje det største og viktigste Conception-albumet.

Punktum

«Parallel minds» ble en suksess og ga Conception en stadig større fanskare. Deler av suksessoppskriften tok de med seg i studio da de begynte å jobbe med albumet «In your multiude» som kom ut 1995, som også er et album blodfansen setter høyt.

Fans i Europa, USA og ikke minst Japan omfavnet Conception, og proppfulle av selvtillit gikk de inn i studio for å spille inn «Flow» som med sine synther og bruk av elektronikk viste en helt annen side av Conception. Med fasit i hånd var kanskje ikke verden klar for tungrock ispedd elektronikk, en miks som noen år senere skulle slå ut i full blomst.

Da «Flow» kom ut i 1997, hadde lufta så smått begynt å gå ut av Conception-ballongen, og en avlyst Europa-turne med finske Stratovarius var dråpen som satte et endelig punktum for bandet. Inntil videre. I 2018 ga de ut EP-en «My dark symphony», før de i 2020 ga ut «State of deception» som er bandets første fullengder på 23 år.

Ekstramateriale

9. september slipper plateselskapet BMG de etterlengtede reutgivelsene av Conceptions fire første utgivelsene i utvidete versjoner, med bonuskutt i form av tidligere uutgitte sanger og liveopptak.

Les også Terningkast 5

Conception viste muskler foran fans fra Reinsvoll og Las Vegas

Dette ekstramaterialet gir øyeblikksbilder av Conception på forskjellige tidspunkter i deres historie, og viser utviklingen av låter vi gjenkjenner på de klassiske albumversjonene. Dessuten viser noen av kuttene Conception som det samspilte og heftige livebandet de er.

Som en artig bonus slippes debutalbumet «The last sunset» med originalcoveret på CD.

Økende etterspørsel

Vokalist Roy Khan gleder seg til å gi fansen muligheten til å sikre seg klassisk Conception på vinyl:

– Det har vært økende etterspørsel etter våre første album i årenes løp, og vi er uhyre glade for at vi endelig gjør dem tilgjengelige i samarbeid med BMG. Dessuten er vi veldig begeistret over å slippe noen eldgamle demoer og uutgitte sanger fra vår begynnelse. Disse tidlige demoene viser enda tydeligere reisen og utviklingen i bandet fra begynnelsen til der vi er dag. Det er bare å nyte det, sier han og gitarist Tore Østby følger opp:

– Å sette sammen bandet og legge ut på den musikalske reisen sammen har vært et stort eventyr. Vi har et felles begjær om å utforske og utvikle oss selv og vår musikk, og hvert album viser tydelig de forskjellige fasene vi gikk gjennom fra album til album. Vi er like stolte av hvert album i dag som da vi fullførte dem.