Bygg landet – ta vare på industrien

Av
DEL

MeningerDet hersker ingen tvil om at industrien skaper en gedigen mengde verdier og mange viktige arbeidsplasser, det viser historien og det viser også dagens virkelighet. Fremtidens arbeidsplasser vet vi også vil bli skapt i all hovedsak hos de allerede etablerte industribedriftene, derfor er det viktig at det politiske legger til rette for videre utvikling og vekst, blant annet ved å skrote CO2-avgiften den blå regjeringen planlegger å innføre.

Som ordfører i Vestre Toten og tidligere industriarbeider ved blant annet Benteler er jeg veldig klar over hvilken betydning industrien har for den enkelte arbeider og lokalsamfunnet. Uten arbeidsplasser blir kommunen mindre attraktiv, velferden blir vanskeligere å trygge i fellesskap, bosettingen synker og lokalsamfunnet mister sin grunnmur. Derfor er det utrolig viktig at norske politikere uansett farge legger til rette for industriutvikling i hele landet.

Skal vi klare å få utslipp ned så må vi spille på lag med industrien, ikke mot. Industrien har de beste arbeiderne og den beste kompetansen nettopp på å redusere utslippene og gjøre Norge mer klimavennelig, da må vi legge til rette for dette. Man utvikler ikke industrien ved å gjøre den utrygg, men ved å handle etter deres behov og muligheter. Et godt eksempel på reduksjon i klimagassutslipp er å redusere vekten på støtfangerne. Hvis en bil kjører 15 000 km/året med en vekstbesvarelse på 3 kg, vil dette resultere til en reduksjon på 4,5 kg CO2-utslipp i året. I en større skala, med 7 millioner biler som kjører samme distanse, vil dette resultere til en reduksjon på 31 500 kg CO2-utslipp i året.

Skal vi snakke om det mye omtalte grønne skiftet er det slike tiltak og arbeidsplasser man må se til, da blir det meningsløst at blant annet Benteler skal betale mer i avgift enn større bedrifter som slipper ut mer CO2, fordi disse kan kjøpe kvoter Benteler ikke kan.

Benteler på Raufoss har vært tydelig på dette og gitt klar beskjed om ved innføring av denne avgiften som vil ramme støperiet vil det bli en merkostnad på rundt 5 millioner kroner, noe som er ekstremt mye penger i et pressa verdensmarked som bilindustrien er. I tillegg er Benteler tyskeid, slik at det kan i verste fall føre til tap av viktige arbeidsfolk og kompetanse grunnet utflagging. På Raufoss er vi så unike at vi har hele prosessen fra støperi, profilpresser, forming og finish. La oss ikke sette dette i fare!

Her bør det politiske gå i samtaler med industrien for å finne ut hvordan dette bør løses for at dette kan fases inn over tid og at utslippene kan kuttes, ikke arbeidsplassene. Høyresiden bør her lytte til industrien i landet og her på Raufoss, for deretter å skrote forslaget de nå foreslår. Det vil det stå respekt av.

Derfor vil jeg som ordfører på årsmøtet til Innlandet AP ta den politiske kampen for å bygge landet på en måte som skaper trygge arbeidsplasser, trygg industri og mindre utslipp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags