Gå til sidens hovedinnhold

Bybusser og ruteplanlegging

Artikkelen er over 2 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det må ha gått litt i ball for ruteplanlegger Jørn Tore Lindberg med bybussrutene i Gjøvik, kanskje Opplandstrafikk sitter med et gammelt bykart?

Fint med nye busser og sikkert supert å være student med buss opptil hvert tiende minutt utenfor døra til NTNU, ja fylkesordfører Alexander Hagen sa til OA 27. juni, at «Vi har lagt til rette for Kallerud og det er nesten så du kan legge fra deg rutetabellen fordi det går buss så ofte. Da begynner vi å få urbane kvaliteter, en ordentlig studentby». Det er nemlig det viktigste for Gjøvik – å få urbane kvaliteter ...n verken ruteplanleggere eller andre (politikere), kan se bort fra at det også bor 30.000 andre i byen, og mange skulle nok gjerne hatt buss utenfor døra.

Busstilbudet, særlig på nedsiden av Østre Totenvei er skrint, på linjekartet over bybussene til Opplandstrafikk, kan vi se det går busser på kryss og tvers i byen, til og med en servicebuss om Tongjordet / sykehuset / Tranberghallen og nedom CC (bra, men hvorfor akkurat denne ruta?) – mens for Østre Totenvei (ØT) sin del er det ingen busser kryss og tvers – linjeartet viser en rett strek fra Skysstasjonen til Kapp, punktum. Det går heller ingen servicebuss nedom boligfeltene i denne delen av byen, hvorfor ikke? Disse områdene, som om noen år vil bestå av mange godt voksne /eldre / gamle beboere – fra seniorboligene i Strandveien, Meieritunet, Vikenstranda, Sommerro og Bondelia, pluss de som bor på oversiden av ØT, burde absolutt blitt «koplet på» resten av byen.

Et rimelig krav bør være en servicebuss (busster), som kunne kjøre nedom boligfeltene her, det ville gi muligheter for å komme bilfritt innom apotek /sykehuset / sentrum og CC. En liten busster eller maxitaxi kunne brukes, nå som Vy også har inkludert «bybiler» i sitt kollektiv konsept. En servicebuss burde nettopp betjene befolkningen, ha en fast rute rundt hele byen med stoppesteder ved helse- og omsorgssentra, legesenter og offentlige steder innbyggere er avhengige av å besøke. Særlig eldre pårørende som skal besøke sine på disse stedene trenger bussen – mens i Åslundmarka med sitt omsorgssenter og omsorgsboliger er bussen helt fjernet, hvorfor det? Vi vet samtidig at fylkeskommunen har dratt ned på ordningen med TT-kort (funksjonshemmede får billigere taxiturer), det vil si at det blir vanskeligere for mange å komme seg ut og delta i samfunnet.

Det bygges stadig nye boligfelt i nærheten av ØT og skal bussen kunne konkurrere med bilen og være et reelt tilbud for at gamle skal kunne bo lenger hjemme og greie seg mest mulig selv (som politikerne vil), eller barn og unge uten bil komme seg til byen, må det også «legges til rette», gjørs lettvint å kjøre kollektivt også i denne delen av Gjøvik. Så lenge det heller ikke er noen dagligvare butikk i nærheten, må beboere stadig ut for å handle, og det er et stykke å gå til eller fra ØT med tunge handleposer. Med Ringruta, som nå har blitt bybuss, har ruteplanleggeren også bestemt at vi som bor langs denne strekningen heller ikke får være lenger i byen enn til kl. 21.15 på hverdager – og lørdager må vi hjem kl. 20.15 om vi skal ta bussen. Dette gjelder jo ikke bare ØT, men også de som bor på Kapp / Lena / Raufoss – er det et reelt alternativ til bil? Mens NTNU har buss til kl. 24 på hverdager og nattbuss på lørdager til kl. 02.30 fra byen. Andre deler av byen har også nattbuss, inkludert Bybrua / Tobru, men ikke langs ØT eller Ringrutetraseen.

Det er et paradoks at de unge og spreke, nær sentrum, skal ha så gode buss tilbud, mens deler av byen uten gangavstand til sentrum (Åslundmarka), eller der det bor mange eldre, ikke har buss.

Ja, NTNU er viktig for byen – men verken fylkeskommunen, Gjøvik kommune eller ruteplanleggeren må glemme «resten» som bor her.

Kommentarer til denne saken