Få velger kollektivtransport i Gjøvik – fordi 87 prosent har gratis jobbparkering

RESSURS: I Bodø har bruken av bybusser økt med mer enn 50 prosent etter å ha kuttet 10 ruter for å ha flere avganger i timen. På Gjøvik har trafikken stagnert etter å ha gått motsatt vei.

RESSURS: I Bodø har bruken av bybusser økt med mer enn 50 prosent etter å ha kuttet 10 ruter for å ha flere avganger i timen. På Gjøvik har trafikken stagnert etter å ha gått motsatt vei. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Sju av ti velger å kjøre bil til jobb i Gjøvik. For å få ned dette tallet må færre ha tilgang til gratis parkering på jobben.

DEL

Espen Martinsen i transportoptimaliseringsselskapet Strategisk ruteplan tok for seg status i kollektivtilbudet i Gjøvik på Byutviklingskonferansen torsdag.

– Jeg håper dere ikke synes det var for kritisk. Velmenende var det i alle fall, sa Martinsen etter å ha påvist noen svært interessante fakta. Blant annet at kun fem prosent kjører kollektivt til jobb i Gjøvik. Det nasjonale gjennomsnittet er ni. Sju av ti reiser i stedet med bil.

Stoppesteder framfor frekvens

– Hvordan havnet vi her? Den aller viktigste faktoren for om folk velger å kjøre bil til jobb eller ei er parkeringsmuligheter. På Gjøvik svarer 87 prosent at de parkerer gratis hos arbeidsgiveren sin, påpekte Martinsen, som også hadde observasjoner om bybusstilbudet.

På Gjøvik gjøres rundt 600.000 årlige reiser med bybuss. Martinsen påpekte at det ved siste omlegging i 2012 ble prioritert å dekke over størst mulig antall stoppesteder framfor økt frekvens på færre linjer. På Gjøvik ligger antall reisende på omtrent samme nivå som i 2012. Mens i Bodø, hvor man på samme tid valgte å kutte fra 14 til 4 linjer og heller satse på flere avganger per time, har bruken av bybussen økt med 50-60 prosent, viste Martinsen.

Også på Lillehammer er trafikkutviklingen positiv, og Martinsen sendte et lite stikk til fylkesordfører Even Aleksander Hagen i publikum om en erfaring av at kollektivselskaper synes å ha en tendens til å prioritere utvikling i egen by.

I sommer legges tilbudet i Gjøvik om igjen, med blant annet noe hyppigere avganger om morgenen til sykehuset.

Les mer om disse planene her:

Dårlig ressursbruk

Martinsen ristet litt på hodet over enkelte deler av bybusstilbudet i Gjøvik. Som i området sykehuset–Tranberghallen, der det kjøres fire ulike traseer én gang i timen, i stedet for å kjøre en trase flere ganger i timen.

– Ringlinjer er også dårlig ressursbruk. Et favoritteksempel er en av linjene fra byen opp til Kopperud, sa Martinsen og viste til hvordan Opplandstrafikks reiseplanlegger anbefaler reisende å hoppe av og gå den siste biten opp til Kopperud-skolen fordi det er raskere enn å sitte på hele runden bussen skal gjennom.

Trafikkplanleggeren framholdt dessuten at utformingen av busstasjonen i dag gir bussene 20.000 unødvendige reisekilometer over en periode, og at det er vanskelig å skjønne hvorfor bussene skal bli forsinket av trafikklys allerede på vei ut fra stasjonsområdet.

– Min påstand er at vi bruker ressursene litt feil i dag, sa Martinsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken