(Østlendingen): – Folk nærmest hamstrer. Det er visst sånn det har blitt. En kunde tok med seg sikkert 25 flasker.

Slik forklarer Øyvind Madsberg, daglig leder på Rema 1000 Hanstad, salget av den etter hvert svært populære og etterspurte Fun Light med julebrussmak.

Saften kom for første gang i butikk for to år siden. Etterspørselen etter Fun Light sin saft har vært stor så lenge produktet har vært i butikk, og hvert eneste år har den nærmest blitt revet ut av hyllene.

Enkelte har til og med dratt det så langt at de har lagt ut saften til salg på Finn.no for opptil 1.000 kroner, ifølge Nettavisen.

Nesten tomt

– Jeg tror det har blitt en slags greie hvor folk spekulerer litt i at det er mulig å selge videre, siden etterspørselen har vært så stor de siste årene. Vi har opplevd at det er stor etterspørsel både i Elverum og på Hamar, forklarer Madsberg, som i tillegg til Rema 1000 Hanstad har ansvar for en butikk på Storhamar.

Det er nå rundt to uker siden dagligvarebutikken fikk inn den populære julebrus-saften, som de siste årene har tatt helt av. Totalt fikk butikken inn tre halvpaller, som tilsvarer rundt 450 flasker.

To av pallene er allerede tømt, den tredje er på god veg til å tømmes, mens en fjerde pall fortsatt står på lager.

– Vi har fått inn mer i år enn de foregående årene, i tillegg er det også noe mer på veg inn. Det er i hvert fall veldig populært, så det er et produkt de har truffet godt med, sier den daglige lederen.

Østlendingen har også vært innom de to andre Rema 1000-butikkene i Elverum, på Grindalsmoen og i Trysilvegen. Også der kan ansatte fortelle at saften selges unna nesten før den har kommet ut i butikken.

På begge steder er det allerede solgt flere paller av den populære saften.

Har doblet produksjonen

Kommunikasjonsdirektør i Orkla, Elisabeth Aandstad Ekheim, opplyser at de har produsert mer av den populære saften. Produksjonen er nær doblet dette året som følge av den store interessen de to siste årene.

– Julebrussaften er i ferd med å bli en ny norsk juletradisjon, og i år har vi produsert enda mer enn tidligere, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla til Romerikes Blad.

Ifølge Ekheim er det tydelig at julebrussaften faller i smak, og hun er ærlig på at de håper den er minst like populær i år som det den har vært tidligere.

Hun opplyser at saften allerede er tatt inn i enkelte butikker, men at de fleste vil ta den inn i midten av oktober. Rema 1000 er først ut, mens de øvrige dagligvarekjedene følger i ukene som kommer.