Gå til sidens hovedinnhold

Bruk lokalavisene ved annonsering

Artikkelen er over 1 år gammel

Kronikk Dette er en kronikk, skrevet av en ekstern bidragsyter. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi har alle blitt rammet av den nye hverdagen korona-viruset har skapt for oss, og det er svært krevende å være næringsdrivende om dagen. Vi i Oppland Arbeiderblad er dessverre i samme situasjon.

Siden april har vi, i likhet med mange andre bedrifter, måtte permittere ansatte på grunn av kollaps i annonsesalg og inntektssvikt. Bare i løpet av 2 måneder er et millionbeløp forsvunnet.

Samtidig opplever vi en enorm økning i lesing. Aldri før har flere leser besøkt Oppland Arbeiderblad for siste nytt. Våre digitale flater har en leservekst på 49 prosent og våre papirlesere oppgir at de nå bruker 27 prosent mer tid på avisen. Og dette er selvfølgelig ekstremt gledelig i en vanskelig tid. Men for å klare og opprettholde våre målsetninger om å være best på lokalt innhold og gi unikt innhold hver dag, er vi helt avhengig av våre inntekter som alle andre. Og annonseinntekter er en viktig del i det store bildet.

Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson, Trond Giske, har gått i bresjen for at kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) skal komme med egne tiltak til mediene. Nå har endelig regjeringen presentert en liten løsning, men det gjenstår å se hva dette vil betyr for lokale medier.

Vi kan se konturene av at lokalsamfunnet er i ferd med å komme i gang igjen. Det har vært enormt gledelig å se at oppfordringen til å handle lokalt har vært et budskap som engasjerer oss. #handlelokalt initiativet som Byen vår Gjøvik, sammen med Gjøvik Kommune, Handelsforeningen, CC Gjøvik og Gjøvik Taxi har dratt i gang, er et godt eksempel på hvor viktig samarbeid er i en slik situasjon. Men vi er fortsatt kun i startgropa og er absolutt ikke friskmeldt. Det er nå vi må brette opp ermene og gire opp til neste steg. Viktig at vi nå fortsetter å handle hos den lokale kjøpmannen, den lokale bedriften eller det lokale kjøpesenteret. De trenger all hjelp de kan få. Og det gjør lokalavisene også.

Min oppfordring til bedriftseiere og lokale kjøpmenn i Vestoppland er å også tenke lokalt når det kommer til annonsering. Vi er like mye en del av lokalsamfunnet som alle andre og vi er i høyeste grad en del av #handlelokalt. Ved å annonsere i lokalavisene, oppnår du ikke bare god dekning med et budskap i et trygt og troverdig annonsemiljø, men du bidrar også å holde lokalavisene levende. Selvfølgelig er vi ekstremt opptatt av at du skal få mest mulig igjen for de annonseringskronene du investerer. Det betyr at i enkelt situasjoner er det riktig å bruke sosiale medier og andre internasjonale aktører for å fremme budskapet. Men i mange situasjoner bør dette være i tillegg til, og ikke istedenfor lokalavisene.

Jeg håper dere ser min lille appell som et ønske om ytterligere samarbeid med det lokale næringslivet. Vårt største ønske er å bidra til at næringslivet i Vestoppland fortsatt er tilstede etter denne krisen, inkludert lokalavisene. Så fortsett å prioritere å bruke pengene på lokale aktører i 2020. Det skal Oppland Arbeiderblad gjøre.

Kommentarer til denne saken