Gjør klart for Black fridays lillesøster; Green friday

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Handelsstanden og forbrukerne har de siste årene adoptert handelsdagen Black Friday fra utlandet, som en real pangstart på julehandelen. Og nå brer en vårlig utgave av handelsdagen om seg.

Det var svenske CDON som i 2016 lanserte en ny kampanjedag på våren, under navnet Green friday. I 2017 oppgir nettbutikken at de donerte penger til Regnskogfondet for å klimakompensere for alle leveransene denne dagen. Derav navnet Green Friday.

– I fjor kastet flere hundre norske nettbutikker seg på fenomenet. Mange rapporterte at de omsatte for 60–70 prosent av Black Friday-omsetningen, mens aktiviteten på Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste økte med over 40 prosent, sammenlignet med en vanlig fredag i april, skriver prisjakt.no i en pressemelding,

Førstkommende fredag

Årets grønne fredag er 27. april, og pristjenesten prisjakt.no tror den vil bli enda større og billigere enn fjoråret.

– Veldig mye tyder på at Green Friday blir enda større i år. Nordmenn er i shoppingmodus, og veldig mottakelige for denne typen handelsfenomener med tydelige kampanjer og lave priser. Vi får mange tilbakemeldinger fra nettbutikkene om at de forbereder store prisavslag på fredag. Mange tyvstartet allerede i helgen, sier administrerende direktør Carolina Appelqvist i Prisjakt.no i pressemeldingen.

Artikkeltags